BERÁNEK, Jaroslav. Aditivní problémy teorie čísel ve školské matematice (Additive problems of number theory in teaching of mathematics). Elementary Mathematics Education Journal. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2021, vol. 3, No 1, p. 6-14. ISSN 2694-8133.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aditivní problémy teorie čísel ve školské matematice
Name (in English) Additive problems of number theory in teaching of mathematics
Authors BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Elementary Mathematics Education Journal, Olomouc, Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta, 2021, 2694-8133.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123497
Organization unit Faculty of Education
Keywords (in Czech) Motivace; matematika; teorie čísel; rozklady čísel; Goldbachova hypotéza
Keywords in English Motivation; mathematics; number theory; decomposition of numbers; Goldbach's hypothesis
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 1/2/2022 12:28.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovace metod, obsahu a forem vyučování matematice na základní škole a s tím spojenému zkvalitňování vysokoškolské přípravy budoucích učitelů matematiky na základní škole. V příspěvku jsou obsaženy formulace a naznačeno řešení některých jednoduchých aditivních problémů teorie čísel (určení pythagorejských trojic přirozených čísel včetně analogických úloh, rozklad čísel na součet kvadrátů atp.). Uvedeny jsou rovněž zajímavé teoretické problémy, jako např. kombinatorická teorie rozkladů konečných množin, Goldbachova hypotéza a prvočíselná dvojčata. Uvedené problémy mohou být využity při výuce budoucích učitelů matematiky na základní škole jako náměty k rozvíjení zájmu studentů o matematiku, případně k jejich motivaci k dalšímu studiu matematiky.
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at innovation of methods, content and forms of school teaching of mathematics in connection with improvement of university education of future school teachers of mathematics. In the article there are included examples and indicated solutions of some easy additive problems of number theory (finding Pythagorean triads of natural numbers including analogical examples, partition of numbers into the sum of squares etc.). Among others, there are also given some theoretical problems, like combinatorial theory of finite sets partition, Goldbach´s hypothesis and twin primes. Such problems could be used while teaching future elementary school mathematics teachers as a tool for deepening their interest in mathematics and their further motivation.
PrintDisplayed: 23/5/2024 22:11