B 2021

Participace v umění a ve výchově

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Alena DRURY SOJKOVÁ, Lenka BUREŠOVÁ, Lucie HÁJKOVÁ, Tereza MIKULOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Participace v umění a ve výchově

Název česky

Participace v umění a ve výchově

Název anglicky

Participation in Art nad Education

Autoři

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Alena DRURY SOJKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Lenka BUREŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Lucie HÁJKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tereza MIKULOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Dita VALERIANOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

první. Praha, 164 s. 2021

Nakladatel

Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

60500 6.5 Other Humanities and the Arts

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00123507

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7675-040-1

Klíčová slova česky

participace; vizuální umění; kolaborace;

Klíčová slova anglicky

participation; visual art; colaboration;

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2022 09:23, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Téma participativního umění není v oblasti teorie umění tématem novým. Už v pravěku se „dělání umění“ účastnilo zpravidla více osob, které sdílely společně materiál, nástroje, prostor i emoce při tvorbě umění, jež zahrnovalo nejenom projevy vizuální, ale i audiální, pohybové a dramatické. Tvoření tedy odpradávna může být chápáno spíše jako proces než jako produkt. Výtvarné umění – ať už jde o dílo jednoho autora, nebo o dílo kolektivní – je v určitých aspektech nutno chápat jako výzvu k aktivaci psychických potencialit autora, diváka, který může být v roli pozorovatele anebo v roli samotného „vykonavatele“ myšlenky konceptuálního umělce, jak je tomu v umění participativním. Tvorba jako taková není zaměřovaná pouze na produkci hmotných děl, ale je ji nutno vnímat taktéž jako formu intervence do modelů lidského chování, do navazování vztahů mezi lidmi a navazování kontaktů člověka s prostředím, v němž žije. Hodnota výtvarného umění pak není poměřována cenami objektů, které je možné kupovat, hromadit a hodnotit či klasifikovat, ale je dána mírou změn v sociálních vztazích a mírou působení na samotnou psychiku člověka.

Anglicky

The theme of participatory art has been established in the field of art theory for a long time. As early as in the prehistoric era, 'making art' usually involved several people sharing material, tools, space and emotions while creating an artwork, which included visual, audial, physical and dramatic manifestations. Therefore, creation can be understood as a process rather than a product since ancient times. Visual arts - whether it is an artwork by one author or a collective artwork - should be understood in certain respects as an invitation to activate the psychical potentials of the author and the viewer. The viewer may take on the role of an observer or the role of an "executor" of the artistic concept as is the case of participatory art. Creation as such is not only focused on the production of tangible objects, but it should also be perceived as a form of intervention in the models of human behavior, in establishing relationships among people and in establishing human contacts with the environment they live in. The value of visual arts is not measured by the price of objects that can be purchased, collected and reviewed or classified, but is given by the degree of social change entailed and the degree of affecting the human psyche.

Návaznosti

MUNI/A/1190/2019, interní kód MU
Název: Provoz umění a výtvarná výchova
Investor: Masarykova univerzita, Provoz umění a výtvarná výchova, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/A/1593/2020, interní kód MU
Název: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Akronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masarykova univerzita, Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů