2021
Participace v umění a ve výchově
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana, Alena DRURY SOJKOVÁ, Lenka BUREŠOVÁ, Lucie HÁJKOVÁ, Tereza MIKULOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Participace v umění a ve výchově
Název česky
Participace v umění a ve výchově
Název anglicky
Participation in Art nad Education
Autoři
STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana (203 Česká republika, garant, domácí), Alena DRURY SOJKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Lenka BUREŠOVÁ (203 Česká republika, domácí), Lucie HÁJKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Tereza MIKULOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Dita VALERIANOVÁ (203 Česká republika, domácí)
Vydání
první. Praha, 164 s. 2021
Nakladatel
Vydavatelství MU, nakladatelství Dokořán
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Odborná kniha
Obor
60500 6.5 Other Humanities and the Arts
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/21:00123507
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-7675-040-1
Klíčová slova česky
participace; vizuální umění; kolaborace;
Klíčová slova anglicky
participation; visual art; colaboration;
Štítky
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 3. 2022 09:23, Dana Nesnídalová
V originále
Téma participativního umění není v oblasti teorie umění tématem novým. Už v pravěku se „dělání umění“ účastnilo zpravidla více osob, které sdílely společně materiál, nástroje, prostor i emoce při tvorbě umění, jež zahrnovalo nejenom projevy vizuální, ale i audiální, pohybové a dramatické. Tvoření tedy odpradávna může být chápáno spíše jako proces než jako produkt. Výtvarné umění – ať už jde o dílo jednoho autora, nebo o dílo kolektivní – je v určitých aspektech nutno chápat jako výzvu k aktivaci psychických potencialit autora, diváka, který může být v roli pozorovatele anebo v roli samotného „vykonavatele“ myšlenky konceptuálního umělce, jak je tomu v umění participativním. Tvorba jako taková není zaměřovaná pouze na produkci hmotných děl, ale je ji nutno vnímat taktéž jako formu intervence do modelů lidského chování, do navazování vztahů mezi lidmi a navazování kontaktů člověka s prostředím, v němž žije. Hodnota výtvarného umění pak není poměřována cenami objektů, které je možné kupovat, hromadit a hodnotit či klasifikovat, ale je dána mírou změn v sociálních vztazích a mírou působení na samotnou psychiku člověka.
Anglicky
The theme of participatory art has been established in the field of art theory for a long time. As early as in the prehistoric era, 'making art' usually involved several people sharing material, tools, space and emotions while creating an artwork, which included visual, audial, physical and dramatic manifestations. Therefore, creation can be understood as a process rather than a product since ancient times. Visual arts - whether it is an artwork by one author or a collective artwork - should be understood in certain respects as an invitation to activate the psychical potentials of the author and the viewer. The viewer may take on the role of an observer or the role of an "executor" of the artistic concept as is the case of participatory art. Creation as such is not only focused on the production of tangible objects, but it should also be perceived as a form of intervention in the models of human behavior, in establishing relationships among people and in establishing human contacts with the environment they live in. The value of visual arts is not measured by the price of objects that can be purchased, collected and reviewed or classified, but is given by the degree of social change entailed and the degree of affecting the human psyche.
Návaznosti
MUNI/A/1190/2019, interní kód MU |
| ||
MUNI/A/1593/2020, interní kód MU |
|