ELLEDEROVÁ, Eva. An ESP Coursebook Design Principles Grounded in Design-Based Research. Taiwan International ESP Journal. Čínská republika (Tchaj-wan): Taiwan ESP Association, 2021, roč. 12, č. 2, s. 19-47. ISSN 2079-7761. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.6706/TIESPJ.202112_12(2).0002.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název An ESP Coursebook Design Principles Grounded in Design-Based Research
Název česky Konstrukční principy učebnice pro výuku ESP zakotvené v konstrukčním výzkumu
Autoři ELLEDEROVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Taiwan International ESP Journal, Čínská republika (Tchaj-wan), Taiwan ESP Association, 2021, 2079-7761.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Tchaj-wan
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00123509
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.6706/TIESPJ.202112_12(2).0002
Klíčová slova česky učebnice pro výuku ESP; konstrukční výzkum; teorie osvojování cizího jazyka; iterace; řečové dovednosti; slovní zásoba; jazykové funkce
Klíčová slova anglicky ESP coursebook; design-based research; theories of second language acquisition; iteration; language skills; vocabulary; communicative functions
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D., učo 25940. Změněno: 5. 4. 2022 19:39.
Anotace
The development of learning materials seems to be a fact of life for many ESP teachers. Even though there are many empirically grounded studies on the development of English language learning materials, only a few deal with ESP materials development that would provide potential authors with instructions on how to proceed with their design. Therefore, the need arises to conduct research that would focus on both the design of a coursebook and the production of design principles. Design-based research methodology offers a solution to this problem since it involves systematic implementation, evaluation, and development of an educational intervention (in this case an ESP coursebook) with the aim of producing design principles and empirically grounded theories. This study focuses on the formulation of design principles for an ESP coursebook derived from the results of design-based research of the coursebook, English for Information Technology, designed for the course, English for IT, that is attended by students of the Faculty of Information Technology at Brno University of Technology in the Czech Republic. The research was conducted among 184 students and 13 teachers at Brno University of Technology in two iterative cycles from 2018 to 2020. The research methods included the coursebook evaluation by means of a questionnaire survey and testing students’ knowledge and skills before and after using the coursebook. The research results indicated the requirements for the coursebook redesign so that it could meet the needs of the target group of students as well as teachers’ and students’ common and different preferences in choosing the suitable ESP learning materials. Besides validation of English learning materials development theories and theories of second language acquisition, the design-based research of the coursebook contributed to the development of some theories of ESP coursebook design and evaluation. It is believed that the design principles presented in this study should provide a basis for adaptation to other situations, that is, they can help teachers to develop ESP coursebooks tailored for their own courses.
Anotace česky
Tvorba učebních materiálů je pro mnoho učitelů ESP samozřejmostí. Přestože existuje mnoho empiricky podložených studií o tvorbě učebních materiálů pro výuku anglického jazyka, jen málo se jich zabývá tvorbou materiálů pro výuku ESP, které by potenciálním autorům poskytly návod, jak při jejich tvorbě postupovat. Vyvstává proto potřeba reaizovat výzkum, který by se zaměřil jak na tvorbu učebnice, tak na produkci konstrukčních principů. Metodologie konstrukčního výzkumu nabízí řešení tohoto problému, protože zahrnuje systematickou implementaci, hodnocení a vývoj vzdělávací intervence (v tomto případě učebnice ESP) s cílem formulovat konstrukční principy a empiricky podložené teorie. Tato studie se zaměřuje na formulaci konstrukčních principů učebnice ESP odvozených z výsledků konstrukčního výzkumu učebnice English for Information Technology určené pro předmět Angličtina pro IT, který navštěvují studenti Fakulty informačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Výzkumu se zúčastnilo 184 studentů a 13 učitelů VUT v Brně ve dvou iteračních cyklech v letech 2018 až 2020. Výzkumné metody zahrnovaly hodnocení učebnice pomocí dotazníkového šetření a testování znalostí a dovedností studentů před a po použití učebnice. Z výsledků výzkumu vyplynuly požadavky na redesign učebnice tak, aby vyhovovala potřebám cílové skupiny studentů všetně společných a rozdílných preferencí učitelů a studentů při výběru vhodných učebních materiálů pro výuku ESP. Kromě ověřování teorií tvorby učebních materiálů pro výuku anglického jazyka a teorií osvojování cizího jazyka přispěl konstrukční výzkum učebnice k rozvoji některých teorií tvorby a hodnocení učebnic ESP. Předpokládá se, že konstrukční principy uvedené v této studii by měly poskytnout základ pro adaptaci v dalších kontextech, to znamená, že mohou učitelům umožnit vytvářek učebnice pro výuku ESP šité na míru pro jejich vlastní kurzy.
Návaznosti
MUNI/A/1239/2020, interní kód MUNázev: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Akronym: AKTEV X)
Investor: Masarykova univerzita, Výuka cizích jazyků ve výzkumu
VytisknoutZobrazeno: 28. 7. 2024 03:21