SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jan KOHOUT, Tereza ČEŠKOVÁ, Pavel MENTLÍK a Petr NAJVAR. K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí. Orbis scholae. Praha: PedF UK, 2021, roč. 15, č. 1, s. 9-36. ISSN 1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.8. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1817020, author = {Slavík, Jan and Janík, Tomáš and Kohout, Jan and Češková, Tereza and Mentlík, Pavel and Najvar, Petr}, article_location = {Praha}, article_number = {1}, doi = {http://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.8}, keywords = {Active content; Content transformation; Educational content; Intentionality; Meme; Schema; Transdisciplinary didactic}, language = {cze}, issn = {1802-4637}, journal = {Orbis scholae}, title = {K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí}, url = {https://doi.org/10.14712/23363177.2021.8}, volume = {15}, year = {2021} }
TY - JOUR ID - 1817020 AU - Slavík, Jan - Janík, Tomáš - Kohout, Jan - Češková, Tereza - Mentlík, Pavel - Najvar, Petr PY - 2021 TI - K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí JF - Orbis scholae VL - 15 IS - 1 SP - 9-36 EP - 9-36 PB - PedF UK SN - 18024637 KW - Active content KW - Content transformation KW - Educational content KW - Intentionality KW - Meme KW - Schema KW - Transdisciplinary didactic UR - https://doi.org/10.14712/23363177.2021.8 N2 - Teoretická studie vychází z Fishermanova pojetí aktivního obsahu jako činitele kognitivní změny a Kvaszova teorému, že kognitivní změny na úrovni historické kulturní epistemologie a kognitivní změny na úrovni osobní epistemologie žáků lze vysvětlovat shodnou typologií. Studie hledá objasnění této shody prostřednictvím konstruktů „intencionalita“, „obsahová transformace“ a „instrumentalizace zkušenosti“. Edukační působnost aktivního obsahu mezi kulturní a osobní úrovní je vysvětlována s oporou v pojmu mem, který reprezentuje jak tvorbu aktivního obsahu v kulturní historii, tak distribuci aktivního obsahu ve společnosti a jeho vliv na jednotlivce. Nástrojem pro replikaci memů ve vzdělávacím prostředí jsou učební úlohy, jejichž vliv na kognitivní změny u žáků je podmíněný sémantickou a logickou strukturací kognitivních schémat. Na tomto explanačním základě je ve studii z transdidaktického hlediska interpretována Kvaszova typologie kognitivních změn vycházející z analýzy vědeckých revolucí v kulturní historii. ER -
SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jan KOHOUT, Tereza ČEŠKOVÁ, Pavel MENTLÍK a Petr NAJVAR. K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí. \textit{Orbis scholae}. Praha: PedF UK, 2021, roč.~15, č.~1, s.~9-36. ISSN~1802-4637. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.14712/23363177.2021.8.
|