J 2021

K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí

SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jan KOHOUT, Tereza ČEŠKOVÁ, Pavel MENTLÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí

Název česky

K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí

Název anglicky

On the Theory of Active Educational Content in a Transdisciplinary Perspective

Autoři

SLAVÍK, Jan (203 Česká republika, garant), Tomáš JANÍK (203 Česká republika, domácí), Jan KOHOUT (203 Česká republika), Tereza ČEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Pavel MENTLÍK (203 Česká republika) a Petr NAJVAR (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Orbis scholae, Praha, PedF UK, 2021, 1802-4637

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00119514

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

aktivní obsah, vzdělávací obsah, obsahová transformace, intencionalita, mem, schéma, transdisciplinární didaktika

Klíčová slova anglicky

Active content; Content transformation; Educational content; Intentionality; Meme; Schema; Transdisciplinary didactic

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 3. 2. 2022 11:40, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Teoretická studie vychází z Fishermanova pojetí aktivního obsahu jako činitele kognitivní změny a Kvaszova teorému, že kognitivní změny na úrovni historické kulturní epistemologie a kognitivní změny na úrovni osobní epistemologie žáků lze vysvětlovat shodnou typologií. Studie hledá objasnění této shody prostřednictvím konstruktů „intencionalita“, „obsahová transformace“ a „instrumentalizace zkušenosti“. Edukační působnost aktivního obsahu mezi kulturní a osobní úrovní je vysvětlována s oporou v pojmu mem, který reprezentuje jak tvorbu aktivního obsahu v kulturní historii, tak distribuci aktivního obsahu ve společnosti a jeho vliv na jednotlivce. Nástrojem pro replikaci memů ve vzdělávacím prostředí jsou učební úlohy, jejichž vliv na kognitivní změny u žáků je podmíněný sémantickou a logickou strukturací kognitivních schémat. Na tomto explanačním základě je ve studii z transdidaktického hlediska interpretována Kvaszova typologie kognitivních změn vycházející z analýzy vědeckých revolucí v kulturní historii.

Anglicky

This theoretical study builds on Fisherman‘s view of active content as an agent of cognitive change and on Kvasz’s theorem that cognitive changes on the level of historical cultural epistemology and cognitive changes on the level of student’s personal epistemology can be explain through the same typology. The paper looks for the clarification of this agreement through concepts like “intentionality”, “content transformation” and the “instrumentalization of experience”. The educational potential of active content between the cultural and the personal level is explained with reference to the concept of “meme”, which represents the creation of active content in cultural history as well as the distribution of active content within society and its influence upon an individual. The tools for meme replication in educational environment are learning tasks; they generate cognitive changes in students insomuch as they have sound semantic and logical structure of cognitive schemata. Upon this explanatory basis authors interpret Kvasz’s typology of cognitive changes that stems from the analysis of scientific revolutions in the cultural history.

Návaznosti

GA20-13038S, projekt VaV
Název: Produktivní kultura vyučování a učení
Investor: Grantová agentura ČR, Produktivní kultura vyučování a učení