B 2021

Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami

BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN

Základní údaje

Originální název

Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami

Název česky

Rozvoj verbálního chování. Jak učit děti s autismem a jinými neurovývojovými poruchami

Název anglicky

The Verbal Behavior Approach. How to Teach Children with Autism and Related Disabilities

Autoři

BARBERA, Mary Lynch a Tracy RASMUSSEN

Vydání

3. dotisk 1. vyd. Brno, 207 s. 2021

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

ISBN

978-80-210-9212-9

Klíčová slova česky

verbální chování, aplikovaná behaviorální analýza, rozvoj řeči, rozvoj znakové řeči, autismus, neurovývojové poruchy

Klíčová slova anglicky

verbal behavior, applied behavior anaylsis, language development, sign language development, autism, neurodevelopmental disorders

Štítky

Změněno: 7. 1. 2022 08:34, Mgr. Martina Švaříčková Hlavatá

Anotace

V originále

Kniha seznamuje rodiče a odborníky s principy ABA a verbálního chování, představuje Metodu rozvoje verbálního chování při výuce dětí s autismem a jinými vývojovými postiženími. Metoda vychází z Aplikované behaviorální analýzy (ABA) založené na Skinnerově analýze verbálního chování. Tento přístup je velmi efektivní u dětí, které mají velmi omezené nebo žádné řečové dovednosti. Mary Lynch Barbera v knize popisuje své vlastní zkušenosti s využitím Metody rozvoje verbálního chování z pohledu certifikované behaviorální analytičky a matky dítěte s autismem. Kniha je podrobným průvodcem, který přináší informace o tom, jak u dětí rozvíjet řeč a komunikační dovednosti. Vysvětluje také, jak učit znakový jazyk nevokální děti. Dále se věnuje možnostem snižování výskytu problémového chování, nácviku používání toalety a dalších sebeobslužných činností, které jsou důležité pro všechny děti.

Anglicky

The book introduces the principles of Applied Behavior Analysis (ABA) and verbal behavior to both professionals as well as parents. The approach is based on B.F. Skinner’s analysis of verbal behavior and works particularly well with children with minimal or no speech abilities. In this book, Dr. Mary Lynch Barbera draws on her own experiences as a Board Certified Behavior Analyst, and also as a parent of a child with autism, to explain VB and how to use it. This step-by-step guide provides an abundance of information about how to help children develop better language and speaking skills, and also explains how to teach non-vocal children to use sign language. It focuses on ways to reduce problem behavior, and there is also useful information on teaching toileting and other important self-help skills, that would benefit any child.