2021
De la calle al teatro y del teatro al texto: escritura autorreferencial y violencia en Usted está aquí, de Bárbara Colio
VÁZQUEZ TOURIÑO, DanielZákladní údaje
Originální název
De la calle al teatro y del teatro al texto: escritura autorreferencial y violencia en Usted está aquí, de Bárbara Colio
Název česky
Z ulic do divadla a z divadla do textu: autorreferenční psaní a násilí v Usted está aquí od Barbary Colio
Název anglicky
From the Streets to the Theatre and from the Theatre to the Text: Autorreferential Writing and Violence in Bárbara Colio's Usted está aquí
Autoři
Vydání
Creando y Luchando. Violencias y artes en Latinoamérica (siglos XX y XXI), 2021
Další údaje
Jazyk
španělština
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
60204 General literature studies
Stát vydavatele
Polsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Latinsko-americké divadlo; Bárbara Colio; autorreferencialita; ženské autorky; mexické divadlo; performativní obrat
Klíčová slova anglicky
Latin American Theatre; Bárbara Colio; autorreferenciality; women playwrights; Mexican theatre; performative turn
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 19. 1. 2022 13:22, doc. Mgr. Ivo Buzek, Ph.D.
V originále
Una de las consecuencias del “giro performativo” en las artes escénicas (Fischer-Lichte) es la prevalencia de lo contingente del hecho teatral en la experiencia estética, en detrimento de la mímesis. Frente a la representación, por tanto, se acentúa la presencia de lo real. Esto sucede marcando la realidad del teatro, es decir, lo que Cornago llama “sus materiales de construcción”, a la vez que se incorpora lo real en el teatro (Sánchez). Ahora bien, ¿cómo reflejar en el texto dramático -que es mimético por naturaleza- la preeminencia de lo real sobre la representación? La ponencia analizará la construcción de lo autorreferencial en la pieza Usted está aquí, de Bárbara Colio, para comprender los mecanismos mediante los cuales la escritura dramática contribuye al surgimiento de un “convivio teatral” (Dubatti) de público y artistas en torno a la experiencia de la violencia en el norte de México.
Česky
One of the consequences of the "performative turn" in the performing arts (Fischer-Lichte) is the prevalence of the contingency of the theatrical event in the aesthetic experience, to the detriment of mimesis. As opposed to representation, therefore, the presence of the real is accentuated. This happens by marking the reality of the theater, that is to say, what Cornago calls "its construction materials", at the same time that the real is incorporated into the theater (Sánchez). Now, how to reflect in the dramatic text -which is mimetic by nature- the preeminence of the real over representation? This paper will analyze the construction of the self-referential in the play Usted está aquí, by Bárbara Colio, in order to understand the mechanisms through which dramatic writing contributes to the emergence of a "theatrical conviviality" (Dubatti) of audience and artists around the experience of violence in northern Mexico.
Anglicky
Jedním z důsledků "performativního obratu" v jevištním umění (Fischer-Lichte) je převaha kontingentní povahy divadelní události v estetickém zážitku na úkor mimésis. Na rozdíl od reprezentace je tedy přítomnost skutečného zdůrazněna. Děje se tak prostřednictvím označení reality divadla, tedy toho, co Cornago nazývá "jeho stavebním materiálem", a zároveň je realita do divadla začleněna (Sánchez). Jak tedy v dramatickém textu, který je ze své podstaty mimetický, reflektovat převahu skutečnosti nad reprezentací? Příspěvek se bude zabývat analýzou konstrukce autoreference ve hře Bárbary Colio Usted está aquí s cílem pochopit mechanismy, jimiž dramatické psaní přispívá ke vzniku "divadelní pospolitosti" (Dubatti) diváků a umělců kolem zkušenosti s násilím na severu Mexika.
Návaznosti
MUNI/A/1258/2020, interní kód MU |
|