J 2021

Tematika výchovy v přírodě v díle Jaroslava Foglara pohledem pedagogických pracovníků

MACKŮ, Richard, Jiří NĚMEC a Ivo JIRÁSEK

Základní údaje

Originální název

Tematika výchovy v přírodě v díle Jaroslava Foglara pohledem pedagogických pracovníků

Název anglicky

The theme of outdoor education in the work of Jaroslav Foglar as seen by pedagogical staff

Autoři

MACKŮ, Richard (203 Česká republika), Jiří NĚMEC (203 Česká republika, garant, domácí) a Ivo JIRÁSEK (203 Česká republika)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00123574

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Jaroslav Foglar; foglaring; skauting; výchova v přírodě; pedagogika vol¬ného času; nestátní neziskové organizace

Klíčová slova anglicky

Jaroslav Foglar; Foglaring; scouting; outdoor education; leisure education; non-governmental organization

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 17. 5. 2022 16:14, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Texty Jaroslava Foglara zasáhly několik generací čtenářů a opakovaně pod- nítily i zájem odborné veřejnosti. Dílčí výsledky, které popisujeme v tomto příspěvku, jsou součástí komplexního dotazníkového šetření (n = 1 174) s cílem popsat míru ovlivnění dílem J. Foglara; zejména jsme zjišťovali, které aspekty díla respondenti nej- více oceňovali a které z nich následně aplikovali v reálném životě. Celkem se jednalo o 15 možných oblastí, z nichž jsme do analýzy pro tuto studii vybrali čtyři, které se nejvíce dotýkají tématu „výchova v přírodě“ – pobyt v přírodě a táboření, emotivní vnímání popisů přírody a krajiny, skupinovou soudržnost a celostní seberozvoj. Zjis- tili jsme, že respondenti s pedagogickou zkušeností významněji aplikují jednotlivé as- pekty Foglarova díla ve své práci. Toto poznání jsme identifikovali jak u respondentů z řad profesionálních pedagogů, tak i dobrovolných instruktorů, vedoucích a lektorů. Nejzásadnějším způsobem dílo J. Foglara ovlivnilo skauty, a to i přes skutečnost, že žádný z textů ani jiných prvků Foglarova výchovného systému nemá své zastoupení v oficiálním výchovném programu Junáka.

Anglicky

Texts by Jaroslav Foglar (JF) have affected several generations of readers and have even repeatedly aroused the interest of the professional public. The results described in this contribution are partial outcomes of a complex questionnaire (n = 1174) aimed at the description of the degree of the influence of J. Foglar’s work; specifically, we have tried to find out which aspects of JF’s work were the most appreciated by the respondents and which of them they subsequently applied in their real lives. Altogether there were some 15 fields to be dealt with, out of which 4 have been chosen for this study as they are closely related to the subject of “open-air education” – staying out in the country and camping; emotional perception of nature and landscape; group cohesion; and holistic self-development. It has been discovered that the respondents with some pedagogical experience are able to apply individual aspects of JF’s work to their own performance more significantly. This is true for both professional schoolteachers and the voluntary instructors-lecturers. However, it is the Scouts who have been influenced most of all by Foglar’s work, even in spite of the fact that none of the texts or other components of Foglar’s educational system have been in any way represented in the JUNAK official educational program.