PERUTKOVÁ, Jana a Marek ČERMÁK. „ein wahrer Kirchen-Held“. Die Performanz des heiligen Johannes von Nepomuk in Oratorien von ca. 1740–1770. In Johannes von Nepomuk: Kult, Künste, Kommunikation, 19. 6. 2021. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název „ein wahrer Kirchen-Held“. Die Performanz des heiligen Johannes von Nepomuk in Oratorien von ca. 1740–1770.
Název česky „ein wahrer Kirchen-Held“. Zobrazení svatého Jana Nepomuckého v oratoriích z let 1740-1770.
Název anglicky „ein wahrer Kirchen-Held“. The performance of St. John of Nepomuk in oratorios from c. 1740-1770.
Autoři PERUTKOVÁ, Jana a Marek ČERMÁK.
Vydání Johannes von Nepomuk: Kult, Künste, Kommunikation, 19. 6. 2021, 2021.
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Rakousko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Jan Nepomucký; oratorium; Vídeň; Lambach; bosí karmelitáni; Anton Neumann
Klíčová slova anglicky St. John of Nepomuk; oratory; Vienna; Lambach; Discalced Carmelites; Anton Neumann
Štítky 18th Century, Austria, libretto, Oratorio, Vienna
Příznaky Mezinárodní význam
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 19. 4. 2022 13:26.
Anotace
Verschiedene Strategien für die Gestaltung der Libretti und Musik in der Nepomuk-Oratorien werden anhand von neun unikal erhaltenen Textbüchern der Wiener Karmeliter Barfüßer von 1744–1765 gezeigt, die heute Teil einer im Stift Klosterneuburg aufbewahrten Sammlung von Libretto-Drucken sind. Weiters wird auf Notenmaterial und Musikbeispiele aus dem in den 1760er Jahren von Anton Neumann (1721–1776) komponierten Oratorium Sancti Joannis Nepomuceni zurückgegriffen, ein heute wiederentdeckter Komponisten, der hauptsächlich in Mähren tätig war und dessen Werke in zahlreichen Archiven Mitteleuropas erhalten sind – insbesondere im oberösterreichischen Benediktinerstift Lambach.
Anotace česky
V příspěvku jsou představeny různé strategie zobrazení Jana Nepomuckého v oratoriích budou ukázány na základě devíti unikátně dochovaných libret vídeňských bosých karmelitánů z let 1744-1765, které jsou dnes součástí sbírky tisků libret dochovaných v klášteře Klosterneuburg. Dále bude představen hudební materiál a hudební ukázky z oratoria Sancti Joannis Nepomuceni, které v 60. letech 18. století zkomponoval Anton Neumann (1721-1776), dnes znovuobjevený skladatel, který působil především na Moravě a jehož díla se dochovala v četných archivech ve střední Evropě - zejména v hornorakouském benediktinském opatství Lambach.
Anotace anglicky
In this paper, the different strategies of depicting John of Nepomuk in oratorios will be presented on the basis of nine uniquely preserved librettos by the Vienna Carmelites from 1744-1765, which are now part of the collection of libretto prints preserved in the Klosterneuburg monastery. Also presented will be musical material from the Oratorio Sancti Joannis Nepomuceni, composed in the 1760s by Anton Neumann (1721-1776), a now rediscovered composer who worked mainly in Moravia and whose works have been preserved in numerous archives in Central Europe - especially in the Upper Austrian Benedictine Abbey of Lambach.
Návaznosti
MUNI/A/1095/2020, interní kód MUNázev: Hudba a její paměť
Investor: Masarykova univerzita, Hudba a její paměť
VytisknoutZobrazeno: 12. 5. 2024 21:24