PERUTKOVÁ, Jana. Das Pasticcio Giulio Cesare in Egitto (1731) im Kontext des Opernbetriebs am Wiener Theater nächst dem Kärntnerthor : Alte und neue Erkenntnisse. In Jonášová, Milada; Volek, Tomislav. L'opera italiana - tra l'originale e il pasticcio (Collana : L'opera italiana nei territori boemi durante il Settecento VI.). 1. vyd. Praha: Academia, 2023, s. 279-296. L’opera italiana - tra l’originale e il pasticcio. ISBN 978-80-200-3273-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Das Pasticcio Giulio Cesare in Egitto (1731) im Kontext des Opernbetriebs am Wiener Theater nächst dem Kärntnerthor : Alte und neue Erkenntnisse
Název česky Pasticcio Giulio Cesare in Egitto (1731) v kontextu vídeňského divadla U Korutanské brány : Staré a nové poznatky
Název anglicky The Pasticcio Giulio Cesare in Egitto (1731) in the context of opera at the Vienna Kärntnertortheater : Old and new insights
Autoři PERUTKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání 1. vyd. Praha, L'opera italiana - tra l'originale e il pasticcio (Collana : L'opera italiana nei territori boemi durante il Settecento VI.), od s. 279-296, 18 s. L’opera italiana - tra l’originale e il pasticcio. 2023.
Nakladatel Academia
Další údaje
Originální jazyk němčina
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60401 Arts, Art history
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/23:00129938
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-200-3273-7
Klíčová slova česky Opera; Vídeň; Kärntnertortheater; Händel; Ariosti; Porpora; pasticcio
Klíčová slova anglicky Opera; Vienna; Kärntnertortheater; Händel; Ariosti; Porpora; pasticcio
Štítky 18th Century, Ariosti, Austria, Giulio Cesare in Egitto, Handel, libretto, pasticcio, Porpora, rivok, score, Vienna
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D., učo 476. Změněno: 6. 3. 2024 21:54.
Anotace
Das im Jahre 1731 am Wiener Kärntnertortheater aufgeführte Werk Giulio Cesare in Egitto kann als „Pasticcio par excellence“ gelten und stellt gleichzeitig einen interessanten Beleg des Opernbetriebs am Wiener Kärntnertortheater dar. In diesem Beitrag wurden einige Grundinformationen zu den Opernproduktionen des Kärntnertortheaters um die Wende der 1720erund 1730er-Jahre des 18. Jahrhunderts, und die bisherigen Erkenntnisse zum Ursprung der Pasticcio-Arien kurz zusammengefasst. Neu konnte der vermutliche Librettist mit Giovanni Domenico Bonlini festgelegt und drei der sechs noch unbekannten Arien als Musiknummern aus in London aufgeführten Opern identifiziert werden: Es handelt sich um zwei Arien von Attilio Ariosti (Lucio Vero, 1727) und eine von Nicola Porpora (Elisa, 1726). Dies legt den Schluss nahe, dass der Urheber des Pasticcios – wahrscheinlich Francesco Rinaldi – neben der vollständigen Partitur von Händels Admeto nur mit einigen Kollektionen der Favourite Songs aus Londoner Opern gearbeitet hat.
Anotace česky
Operu Giulio Cesare in Egitto, provedenou v roce 1731 ve vídeňském Kärntnertortheater, lze považovat za pasticcio par excellence. Zároveň je zajímavým příkladem operního provozu ve vídeňském Kärntnertortheater ve Vídni. Ve studii jsou uvedeny informace o operních představeních v Kärntnertortheater po roce 1728 a je nově určen pravděpodobný libretista (G. Bonlini) a původ některých árií. Jedná se o dvě árie od Attilia Ariostiho (Lucio Vero, 1727) a jednu árii Nicoly Porpory (Elisa, 1726). To naznačuje, že autor pasticcia – pravděpodobně Francesco Rinaldi - kromě kompletní partitury Händelovy opery Admeto pracoval pouze s několika sbírkami árií z oper provevdených v Londýně (tzv. Favourite Songs).
Anotace anglicky
The opera Giulio Cesare in Egitto, performed in 1731 at the Kärntnertortheater in Vienna, can be considered a pasticcio par excellence. It is also an interesting example of an opera performed at the Kärntnertortheater in Vienna. The study provides information on opera performances at the Kärntnertortheater after 1728 and newly identifies the probable librettist (G. Bonlini) and the origin of some arias. These are two arias by Attilio Ariosti (Lucio Vero, 1727) and one aria by Nicola Porpora (Elisa, 1726). This suggests that the author of the pasticcio - probably Francesco Rinaldi - worked with only a few collections of arias from operas performed in London (the so-called Favourite Songs) in addition to the complete score of Handel's opera Admeto.
Návaznosti
MUNI/A/1061/2022, interní kód MUNázev: Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
Investor: Masarykova univerzita, Umění, média a design: historické proměny, aktuální trendy a výzvy budoucnosti. Část 2.
VytisknoutZobrazeno: 8. 5. 2024 04:16