2021
Pedagogický leadership a řízení změny v prostředí české školy : poznatky ze vzdělávacího programu Ředitel naživo
ZAVADILOVÁ, Barbora a Jana KORÁBOVÁZákladní údaje
Originální název
Pedagogický leadership a řízení změny v prostředí české školy : poznatky ze vzdělávacího programu Ředitel naživo
Název anglicky
INSTRUCTIONAL LEADERSHIP AND CHANGE MANAGEMENT IN THE CZECH SCHOOL CONTEXT : LESSONS FROM THE TRAINING COURSE REDITEL NAZIVO (LEAD LIVE)
Autoři
ZAVADILOVÁ, Barbora a Jana KORÁBOVÁ
Vydání
29. výroční konference ČAPV (České asociace pedagogického výzkumu), 13.-15.9., Brno, 2021
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
vzdělávání ředitelů; řízení změny; pedagogický leadership; řízení školy; evaluační výzkum
Klíčová slova anglicky
principal education; change management; instructional leadership; school management; evaluation research
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 21. 4. 2022 12:32, doc. Mgr. Martin Sedláček, Ph.D.
V originále
Studie se zabývá řízením kvality pedagogického procesu a řízením změn v prostředí české školy na základě dat ze vzdělávacího programu Ředitel naži‑ vo. Připravenost iniciovat ve škole změny a mobilizovat učitele ke zlepšování výuky jsou považovány klíčové (a málo probádané) charakteristiky lídrů škol. Vícepřípadová studie je založena na hloubkových rozhovorech s vedoucími pracovníky škol a focus groups s učiteli, a doplněna daty ze zpětnovazebních dotazníků. Výsledky identifikují kompetence a mechanismy umožňující realizaci změn. Je ověřena důležitost dovednosti řízení změn coby ústředního faktoru udržitelného rozvoje školy a potřeba další výzkumné pozornosti tomuto tématu.
Anglicky
The study focuses on instructional leadership and change management in the Czech school environment and is based on data from a training course Reditel nazivo. The ability to initiate change and mobilise teachers for instructional im‑ provement are considered key (and little studied) characteristics of successful school leaders. The multiple case study focuses draws upon in‑depth interviews with school leaders and focus groups with teachers, complemented by feedback questionnaire data. The outcomes identify competences and mechanisms facilitat‑ ing change. The paper verifies the importance of change leadership competence as a critical factor in sustainable school improvement and identifies needs for further research on this under‑explored topic.
Návaznosti
MUNI/A/1245/2020, interní kód MU |
|