TŮMA, František a Tamah SHERMAN. Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study. Linguistics and Education. Elsevier, 2022, roč. 67, č. 1, s. 1-15. ISSN 0898-5898. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2021.100999.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Recruiting help in word searches in L2 peer interaction : A multimodal conversation-analytic study
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Tamah SHERMAN (840 Spojené státy, domácí).
Vydání Linguistics and Education, Elsevier, 2022, 0898-5898.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60203 Linguistics
Stát vydavatele Nizozemské království
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW DOI
Impakt faktor Impact factor: 1.600
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129016
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1016/j.linged.2021.100999
UT WoS 000778169800006
Klíčová slova anglicky Word searches; Recruiting help; Accountability; Classroom interaction; English as a foreign language; Multimodal conversation analysis
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Kateřina Rajsová, učo 438994. Změněno: 22. 2. 2023 11:01.
Anotace
This study investigates how students recruit their peers’ assistance in collaborative word searches during speaking tasks in English as a foreign language (EFL) classes. Multimodal Conversation Analysis was used on a dataset of recordings from 18 upper-secondary classes to scrutinize how accountability and sanctionability of (not) responding are treated by the participants when a peer's help was not initially available. The analysis showed that there are several resources employed to adjust the participation framework in favor of co-operation when a peer is engaged in another activity, namely gaze, gesture, metapragmatic search markers, address terms and turning the word search into an explicitly formulated request. The co-participant may continue pursuing an institutionally relevant task (e.g., note-taking) or account for the lack of response by claiming hearing problems. These findings shed light on the multiple ways in which assistance in peer interaction can be recruited in classroom settings.
Návaznosti
GA18-02363S, projekt VaVNázev: Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
Investor: Grantová agentura ČR, Interakce ve frontální výuce a skupinové práci v hodinách angličtiny na střední škole
VytisknoutZobrazeno: 8. 6. 2024 12:42