J 2021

Analyse des besoins en français de spécialité pour étudiants étrangers en stage professionnel en France

DELALANDE, Hana

Základní údaje

Originální název

Analyse des besoins en français de spécialité pour étudiants étrangers en stage professionnel en France

Název česky

Analýza potřeb v odborné francouzštině pro zahraniční studenty na pracovní stáži ve Francii

Název anglicky

Needs analysis in French for specific purposes for foreign students during internships in France

Autoři

DELALANDE, Hana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Language Learning in Higher Education; Journal of the European Confederation of Language Centres in Higher Education (CercleS), BERLIN, De Gruyter, 2021, 2191-611X

Další údaje

Jazyk

francouzština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00123671

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

UT WoS

000717960700006

Klíčová slova česky

odborná francouzština; mezikulturní rozdíly; stáže; analýza potřeb; pracovní prostředí

Klíčová slova anglicky

French for specific purposes; intercultural differences; internships; needs analysis; work environment

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 12. 1. 2022 16:01, Ing. Mgr. Hana Delalande

Anotace

V originále

Afin de rendre l'enseignement du français de spécialité plus efficace, une analyse des besoins est une étape nécessaire pour déterminer les besoins réels des étudiants qui se préparent à utiliser régulièrement la langue française au travail. Par conséquent, la coopération des universités et des entreprises ou d’autres établissements actifs sur le marché du travail est très importante. Une analyse détaillée des besoins permet d'identifier diverses situations de communication, à la fois formelles et informelles, ainsi que les manques potentiels dans la compétence linguistique des étudiants et les domaines problématiques typiques pour l'environnement de travail. Cet article présente les résultats d'une recherche qualitative sur le français de spécialité et l'expérience des étudiants tchèques lors de stages en France, en utilisant la méthode de la théorie ancrée (GTM). L'échantillon de recherche est composé de huit étudiants tchèques du double diplôme franco-tchèque d'administration publique de l'Université Masaryk et de l'Université de Rennes 1, et de leurs maîtres de stage français. En dernière année d'études, les étudiants effectuent un stage de deux mois dans les administrations publiques françaises de la ville de Rennes. Tout au long des stages, la chercheuse a mené des entretiens individuels approfondis. A partir des résultats de l’analyse approfondie et détaillée, les domaines problématiques et les besoins de développement des compétences linguistiques et interculturelles sont identifiés. L'auteure propose des thèmes à intégrer dans les cours de français de spécialité ou un nouveau cours de préparation à la mobilité internationale.

Česky

Aby výuka odborné francouzštiny mohla být co nejefektivnější, analýza skutečných potřeb studentů připravujících se na používání francouzského jazyka v pracovním kontextu, se jeví jako nezbytný krok. Spolupráce univerzit a firem nebo institucí, které na trhu práce působí, je proto velice důležitá. Podrobná analýza potřeb umožní identifikovat formální a neformální komunikační situace, ale i možné nedostatky v jazykové kompetenci studentů a problematické oblasti, které jsou pro pracovní prostředí typické. Tento článek prezentuje výsledky kvalitativního výzkumu o francouzštině pro specifické účely a o zkušenosti českých studentů na stážích ve Francii, přičemž byla použita metoda zakotvené teorie (GTM). Výzkumný vzorek je složen z osmi českých studentů francouzsko-českého studia veřejné správy z Masarykovy univerzity a Univerzity v Rennes 1 a jejich francouzských mentorů. V posledním ročníku studia studenti absolvují dvouměsíční stáž na úřadech francouzské veřejné správy ve městě Rennes. Výzkumnice s nimi po celou dobu trvání stáží vedla rozsáhlé rozhovory. Na základě výsledků důkladné a podrobné analýzy jsou identifikovány problematické oblasti a potřeby rozvoje jazykových a interkulturních komunikačních kompetencí. Autorka navrhuje témata k začlenění do kurzů francouzštiny pro specifické účely nebo nový kurz přípravy na mezinárodní mobilitu.

Návaznosti

MUNI/A/1239/2020, interní kód MU
Název: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Akronym: AKTEV X)
Investor: Masarykova univerzita, Výuka cizích jazyků ve výzkumu