J 2021

Impact of cognitive reserve on dance intervention-induced changes in brain plasticity

MITTEROVÁ, Kristína, Patrícia KLOBUŠIAKOVÁ, Alžběta ŠEJNOHA MINSTEROVÁ, Sylvie KROPÁČOVÁ, Zuzana BALÁŽOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Impact of cognitive reserve on dance intervention-induced changes in brain plasticity

Autoři

MITTEROVÁ, Kristína (703 Slovensko, domácí), Patrícia KLOBUŠIAKOVÁ (703 Slovensko, domácí), Alžběta ŠEJNOHA MINSTEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Sylvie KROPÁČOVÁ (203 Česká republika, domácí), Zuzana BALÁŽOVÁ (703 Slovensko, domácí), Jaroslav TOČÍK (203 Česká republika, domácí), Pavlína VACULÍKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Alena SKOTÁKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Roman GRMELA (203 Česká republika, domácí) a Irena REKTOROVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Nature Scientific Reports, USA, NATURE PUBLISHING GROUP, 2021, 2045-2322

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

30217 Urology and nephrology

Stát vydavatele

Spojené státy

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 4.996

Kód RIV

RIV/00216224:14110/21:00120206

Organizační jednotka

Lékařská fakulta

UT WoS

000696939900043

Klíčová slova anglicky

cognitive reserve;resilience;dance intervention;healthy aging;mild cognitive impairment;functional connecitivity

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 9. 10. 2024 13:32, Ing. Jana Kuchtová

Anotace

V originále

Dance is a complex sensorimotor activity with positive effects on physical fitness, cognition, and brain plasticity in the aging population. We explored whether individual levels of cognitive reserve (CR) proxied by education moderate dance intervention (DI)-induced plasticity assessed by resting-state functional connectivity (rs-FC) changes of the sensorimotor network (SMN), and between the dorsal attention network (DAN) and anterior default mode network (aDMN). Our cohort consisted of 99 subjects, randomly assigned to either a DI group who underwent a 6-month intervention (n = 49, Mage = 69.02 ± 5.40) or a control group (n = 50, Mage = 69.37 ± 6.10). Moderation analyses revealed that CR moderated DI-induced increase of the SMN rs-FC with significant changes observed in participants with ≥ 15 years of education (b = 0.05, t(62) = 3.17, p = 0.002). Only DI alone was a significant predictor of the DAN–aDMN crosstalk change (b = 0.06, t(64) = 2.16, p = 0.035). The rs-FC increase in the SMN was correlated with an improved physical fitness measure, and changes in the DAN–aDMN connectivity were linked to better performance on figural fluency. Consistent with the passive CR hypothesis, we observed that CR correlated only with baseline behavioral scores, not their change.

Návaznosti

CZ.02.2.69/0.0/0.0/19_073/0016943, interní kód MU
(Kód CEP: EF19_073/0016943)
Název: Interní grantová agentura Masarykovy univerzity (Akronym: IGA MU)
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Interní grantová agentura Masarykovy univerzity, PO 2 Rozvoj vysokých škol a lidských zdrojů pro výzkum a vývoj
EF19_073/0016943, projekt VaV
Název: Interní grantová agentura Masarykovy univerzity
NU21-04-00652, projekt VaV
Název: Role kognitivní rezervy pro hodnocení nefarmakologické intervence (Akronym: StimCORE)
Investor: Ministerstvo zdravotnictví ČR, Role kognitivní rezervy pro hodnocení nefarmakologické intervence, Podprogram 1 - standardní
90129, velká výzkumná infrastruktura
Název: Czech-BioImaging II