2022
První rusko-české operní styky a jejich okolnosti : Ruslan a Ludmila v Praze a Prodaná nevěsta v Petrohradě
DUPALOVÁ, ZuzanaZákladní údaje
Originální název
První rusko-české operní styky a jejich okolnosti : Ruslan a Ludmila v Praze a Prodaná nevěsta v Petrohradě
Název anglicky
The First Russian – Czech Opera Relations and Their Context : Ruslan and Ludmila in Prague and Prodaná nevěsta in St. Petersburg
Autoři
DUPALOVÁ, Zuzana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Červený Kostelec, Praha, Rusko a slovanský svět : Staletí soužití a střetů. od s. 151-162, 12 s. 2022
Nakladatel
Russia Altera
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Stať ve sborníku
Obor
60401 Arts, Art history
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00125173
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
ISBN
978-80-7465-491-6
Klíčová slova česky
Bedřich Smetana; Milij Balakirev; česko-ruské operní vztahy; Život za cara; Ruslan a Ludmila; Praha; kritika
Klíčová slova anglicky
Bedrich Smetana; Milij Balakirev; Czech-Russian opera relations; A Life for the Tsar; Ruslan and Lyudmila; Prague; reviews
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2023 13:16, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Článek se zabývá prvními významnými operními kontakty mezi českými zeměmi a Ruskem. V letech 1866 a 1867 byly v Praze uvedeny dvě opery Michaila Glinky. Premiéru Ruslana a Ludmily (1867) zde řídil ruský skladatel Milij A. Balakirev. Opera měla sice úspěch, ale událost byla poznamenána nepřátelským vztahem mezi Balakirevem a českým skladatelem Bedřichem Smetanou. To je považováno za jeden z důvodů, proč byly Smetanovy opery Prodaná nevěsta (1871) a pravděpodobně i Dalibor (1899) v Petrohradě špatně přijaty. Příspěvek se zabývá recepcí a recenzemi oper spolu s kulturním a politickým pozadím v obou zemích, neboť to se zdá být klíčem k pochopení událostí.
Anglicky
The paper examines the first significant opera contacts between the Czech Lands and Russia. In 1866 and 1867 two operas by Mikhail Glinka featured in Prague. The première of Ruslan and Ludmila there (1867) was conducted by Russian composer Mily A. Balakirev. Though the opera was a success, the event was marked by the hostile relationship between Balakirev and the Czech composer Bedřich Smetana. It is considered to be one of the reasons why Smetana’s operas Prodaná nevěsta (1871) and likely also of Dalibor (1899) were poorly received in St. Petersburg. The paper explores the reception and reviews of the operas, along with the cultural and political background in both countries, as it seems the key to comprehending the events.
Návaznosti
MUNI/A/1335/2021, interní kód MU |
|