JINDRA, Miroslav. Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“. In HRAŠKOVÁ, Mariana a Petra KAIZEROVÁ. Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2021, s. 73-92. ISBN 978-80-558-1699-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Název česky Umělecký výzkum v oblasti recepce a reflexe dětského čtenářského zážitku literárního díla K. Maye „Vinnetou“
Název anglicky Artistic research in the reception and reflection field of children's reading experience in the literary artwork “Winnetou” by K. May
Autoři JINDRA, Miroslav (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Nitra, Akcenty literatúry pre deti a mládež: trendy, problémy, interpretácie, od s. 73-92, 20 s. 2021.
Nakladatel Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00123738
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-558-1699-9
Klíčová slova česky dětský čtenář; umělecký výzkum; Karel May; reflektivní dílna; recepce; dotazníkové šetření
Klíčová slova anglicky children 's reader; artistic research; Karel May; reflective workshop; reception; questionnaire survey
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 3. 3. 2022 10:08.
Anotace
Recepce a reflexe uměleckého textu dětským čtenářem představuje významnou oblast, která je založena nejen na osvojení dovedností spojených s orální reprodukcí čteného textu a jeho pochopení. Dětský čtenář vnímá literární dílo komplexně, a proto je třeba brát v úvahu jednotlivé aspekty v procesu percepce i reflexe a interpretace. Stejně jako jiná umělecká díla i literatura působí především na emocionální stránku recipienta, který skrze vlastní zkušenost rozkrývá jednotlivé součásti literárního textu. Příspěvek se zabývá jednou z oblastí uměleckého výzkumu, a to recepcí dětského čtenářství. Na základě teoretických poznatků uměleckého výzkumu pojmenovává východiska pro tvorbu a realizaci uvedeného typu výzkumu. Na příkladu práce s literární předlohou Karla Maye „Vinnetou“, který je dílčí částí výzkumu zaměřeného na identifikaci dítěte mladšího školního věku s literárním a divadelním dílem, ukazuje výsledky dotazníkového šetření.
Anotace anglicky
Reception and reflection of an artistic text by a child reader represents an important area, which is based not only on the acquisition of skills associated with oral reproduction of the read text and its understanding. The child's reader perceives the literary work comprehensively, and therefore it is necessary to take into account individual aspects in the process of perception as well as reflection and interpretation. Just like other works of art, literature also affects the emotional side of the recipient, who reveals the individual components of the literary text through his own experience. The article deals with one of the artistic research areas, namely the reception of child readers. Based on artistic research theoretical knowledge, it names the starting points for the creation and implementation of this research type. On the example of working with the literary artwork "Winnetou" by Karel May, which is a part of the research focused on identification of younger school age children with a literary work and theatrical performance, it shows the results of a questionnaire survey.
Návaznosti
MUNI/A/1596/2020, interní kód MUNázev: Jazyková a literární komunikace IV. (Akronym: JLK4)
Investor: Masarykova univerzita, Jazyková a literární komunikace IV.
VytisknoutZobrazeno: 12. 9. 2024 20:24