MIKULOVÁ, Iva. Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 24, č. 2, s. 116-141. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Revize národních mýtů Dušanem D. Pařízkem
Název anglicky Dušan D. Pařízek's revision of national myths
Autoři MIKULOVÁ, Iva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00123752
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-2-9
Klíčová slova česky Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; národní mýtus
Klíčová slova anglicky Dušan D. Pařízek; Wilhelm Tell; König Ottokars Glück und Ende; Die Hermannsschlacht; national myth
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Změněno: 19. 5. 2022 13:16.
Anotace
Cílem příspěvku je analyzovat inscenační postupy režiséra Dušana D. Pařízka na příkladu tří vybraných inscenací: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, a Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. V těchto inscenacích se Pařízek snaží rekonceptualizovat stávající interpretační a jevištní tradici těchto národních mýtů v zemích jejich vzniku. Autorka studie nahlíží Pařízkovy interpretační postupy, zaměřuje se na dramaturgické úpravy textů, scénické pojetí a herectví. Reflektuje také kritické zhodnocení režisérovy tvorby. Jedním z cílů studie je nahlédnout Pařízkovu tvorbu jako apelativní a kriticky vymezující se vůči aktuálnímu politickému dění ve střední Evropě.
Anotace anglicky
The aim of this contribution is to analyse Dušan D. Pařízek's directing method using the following three selected productions: Wilhelm Tell, Schauspielhaus Zürich, Pfauen, 2013; König Ottokars Glück und Ende, Volkstheater Wien, 2019, and Die Hermannsschlacht, Schauspiel Leipzig, 2019. In these productions, Pařízek tries to reconceptualise the existing interpretative and stage tradition of the national myths in the countries of their origin (Switzerland, Austria, and Germany). The author of the article examines Pařízek's interpretative approach, focuses on the dramaturgical adaptation of the texts, scenic concepts, and acting. She furthermore reflects the critical response to the director's work. One of the aims of the article is to view Pařízek's work as appellative and critical towards the current political happenings in Central Europe.
Návaznosti
MUNI/A/1533/2020, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II. (Akronym: DIVADLO)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II.
VytisknoutZobrazeno: 20. 7. 2024 09:28