KRAJNÍK, Filip. Restored and De-restored : Killing Off Garrick in John Philip Kemble's King Lear. Theatralia. Brno: Masarykova univerzita, 2021, roč. 24, č. 1, s. 92-100. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-1-7.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Restored and De-restored : Killing Off Garrick in John Philip Kemble's King Lear
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Plný text článku.
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00119576
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-1-7
Klíčová slova anglicky Adaptation of Shakespeare; David Garrick; Eighteenth century English theatre; George Colman; John Philip Kemble; King Lear; Nahum Tate; Restoration theatre; William Shakespeare
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 12. 5. 2022 09:57.
Anotace
Nahum Tate's Restoration version of King Lear (1680 or 1681) managed to replace Shakespeare's original on English stages for more than a century and a half. While the efforts of David Garick and George Colman to reinstate Shakespeare's plot and language in English theatres in the latter half of the eighteenth century have been acknowledged, little has been said in this respect about the late eighteenth-century actor and theatre manager John Philip Kemble and his version of the play that premiered in 1792. The present article will try to propose the possible motivation of Kemble's step to discard Garrick's popular alteration and will also argue that the decision to erase Garrick's restorations and recur essentially to Tate's outmoded version of the play at the end of the eighteenth century was probably one of the factors that helped to restore Shakespeare's original in English theatres when King Lear was revived in the 1820s after a decade-long hiatus.
Návaznosti
GA19-07494S, projekt VaVNázev: Anglická divadelní kultura 1660-1737
Investor: Grantová agentura ČR, Anglická divadelní kultura 1660-1737
VytisknoutZobrazeno: 2. 9. 2024 06:09