KRAJNÍK, Filip a Michaela WEISS. "Their hour will be his hour" : Margaret Atwood's Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays. Hradec Králové Journal of Anglophone Studies. Hradec Králové: Department of English Language and Literature, Faculty of Education, University of Hradec Králové, 2021, roč. 8, 1-2, s. 80-86. ISSN 2336-3347.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název "Their hour will be his hour" : Margaret Atwood's Hag-Seed and the Conventions of Renaissance Revenge Plays
Autoři KRAJNÍK, Filip (203 Česká republika, garant, domácí) a Michaela WEISS (203 Česká republika, domácí).
Vydání Hradec Králové Journal of Anglophone Studies, Hradec Králové, Department of English Language and Literature, Faculty of Education, University of Hradec Králové, 2021, 2336-3347.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60206 Specific literatures
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Domovská stránka periodika.
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00123760
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky Margaret Atwood; Hag-Seed; William Shakespeare; The Tempest; revenge tragedy; early-modern English theatre
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Jana Pelclová, Ph.D., učo 39970. Změněno: 10. 2. 2022 21:39.
Anotace
Although an openly radical re-imagination of Shakespeare’s The Tempest, Margaret Atwood’s Hag-Seed (2016) is in many ways faithful to the Renaissance roots of its model. Streamlining the convoluted plot of the original and narrating it chiefly from the perspective of the story’s protagonist, Felix Phillips (the “Prospero” of the novel), Atwood’s text is centred on the motifs of (in)justice and personal revenge. This article argues that to emphasise her interpretation of the Shakespeare play, Atwood employs a number of conventional elements of Elizabethan and Jacobean revenge plays – such as the metatheatrical techniques, the strong character of the avenger, the presence of the ghost and the avenger’s death – making her novel not only a modernised version of Shakespeare’s The Tempest, but also a revival, of a kind, of a whole dramatic genre, whose popularity peaked in the late 16th and early 17th centuries and whose conventions permeate the structure of Hag-Seed’s narrative.
Návaznosti
MUNI/A/1446/2020, interní kód MUNázev: Paradigms, strategies and developments - Anglophone literary and cultural studies
Investor: Masarykova univerzita, Paradigms, strategies and developments - Anglophone literary and cultural studies
VytisknoutZobrazeno: 26. 8. 2024 00:20