HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka. Singing in the blend : stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989. Theatralia. Masarykova univerzita, 2021, roč. 24, Special Issue, s. 189-208. ISSN 1803-845X. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/TY2021-S-14.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Singing in the blend : stagings of Verdi's operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989
Autoři HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Theatralia, Masarykova univerzita, 2021, 1803-845X.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/21:00123765
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/TY2021-S-14
Klíčová slova anglicky Arrigo Boito; Conceptual blending; Conceptual metaphor; Dominik Neuner; Giuseppe Verdi; Lubor Cukr; Multimodal metaphor; National Theatre Prague; Opera; Otello; Prague State Opera; Theatre; Vladimír Nývlt
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. et Mgr. Lucie Racyn, učo 445546. Změněno: 19. 5. 2022 13:20.
Anotace
The article deals with changes in creating scenography for productions of operas based on plays by William Shakespeare in former Czechoslovakia and the Czech Republic after 1989. The article discusses the procedure of a multimodal analysis of scenography based on blending theory approach. The 1991 production of Verdi’s Otello of the Prague State Opera directed by Dominik Neuner and revived in 2009 by Lubor Cukr is used as an example of creating scenographic space for operatic Shakespeare. The scenography is understood as not only visual but multimodal component of theatrical performance. Vladimír Nývlt’s concept of scenography for the Otello production is treated from the perspectives of multimodal analysis and examined in the context of other productions of operatic Shakespeare in the Czech Republic after 1989.
Návaznosti
MUNI/A/1533/2020, interní kód MUNázev: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II. (Akronym: DIVADLO)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích II.
VF MG 21920060, interní kód MUNázev: Shakespeare in Central Europe after 1989: common heritage and regional identity (Akronym: SHK89)
Investor: Mezinárodní visegrádský fond (IVF), Shakespeare in Central Europe after 1989: common heritage and regional identity
VytisknoutZobrazeno: 1. 9. 2024 03:31