DRURY SOJKOVÁ, Alena. Tělo, koncept a fenomén participace. In Hana Stehlíková Babyrádová; Alena Drury Sojková. Participace v umění a ve výchově. Dokořán/ Masarykova univerzita, 2021, s. 31-56. ISBN 978-80-210-9969-2.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Tělo, koncept a fenomén participace
Autoři DRURY SOJKOVÁ, Alena.
Vydání Participace v umění a ve výchově, od s. 31-56, 26 s. 2021.
Nakladatel Dokořán/ Masarykova univerzita
Další údaje
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-210-9969-2
Klíčová slova česky performance art, tělo, participace, konceptuální umění, akční umění, výtvarná akce
Klíčová slova anglicky performance art, body, participation, conceptual art, action art, art event
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 21. 3. 2022 11:29.
Anotace
Kolektivní performance jako nové výtvarné médium bylo přijato do světa současného umění v druhé polovině 20. století. Tento text se zabývá nejen vývojem výtvarné formy performance v umělecké komunitě směrem do veřejného prostoru, ale také jeho pozicí a integrací do výchovně vzdělávacího procesu. Co je podstatou tělového umění a jak se dá performance art uchovat po skončení akce? Jakými tématy a jakými prostředky lze formu umění, kde je vlastním výsledkem proces nikoli produkt zprostředkovat ve výuce umění způsobem, který je srozumitelný pro děti školního věku? Hledání odpovědí je cestou, která se prolíná s obory humanitními, přírodovědnými i se světem nejnovějších technologií. Schopnost performance art „vtáhnout“ diváka do děje a světa emocí je velmi silná. Participace diváka na tvorbě individuálního zážitku, který představuje hodnotu sám o sobě, mění vnímání podstaty umění a tím i jeho roli ve společnosti.
Anotace anglicky
Performance art as a new medium was accepted into the world of contemporary art in the second half of the 20th Century. This paper focuses on the development of performance art in the artistic community towards the public space and also on its position and integration into the educational process. What is the essence of body art and how can performance art be preserved after the event finishes? What themes and means can be used to mediate an art form where the outcome is the process rather than a product in an attractive way to school children in an art education lecture? Finding answers is a path that combines the humanities, sciences and the world of the latest technologies. The ability of performance art to "draw" the viewer into the event and the world of emotions is very strong. The viewer's participation in the creation of an individual experience representing value in itself, changes the perception of the essence of art and thus its role in society.
Návaznosti
MUNI/A/1593/2020, interní kód MUNázev: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Akronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masarykova univerzita, Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů
VytisknoutZobrazeno: 13. 7. 2024 04:49