STADLEROVÁ, Hana. EXPRESIVNÍ VÝTVARNÝ PROJEV DÍTĚTE V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNOSTI JEHO ROZVOJE. Online. In Valachová, D., Kováčová, B. EXPRESIVITA VO VÝCHOVE IV. první. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2021, s. 65-76. ISBN 978-80-223-5265-9.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název EXPRESIVNÍ VÝTVARNÝ PROJEV DÍTĚTE V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ A MOŽNOSTI JEHO ROZVOJE
Název anglicky AN EXPRESSIVE ARTISTIC DISPLAY OF THE CHILD IN PRESCHOOL EDUCATION AND POSSIBILITIES OF ITS DEVELOPMENT
Autoři STADLEROVÁ, Hana.
Vydání první. Bratislava, EXPRESIVITA VO VÝCHOVE IV, od s. 65-76, 12 s. 2021.
Nakladatel Univerzita Komenského v Bratislave
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-223-5265-9
Klíčová slova česky předškolní vzdělávání; cíle vzdělávání; výtvarný projev dítěte; expresivita; nabídka výtvarných činností; přínos tvorby
Klíčová slova anglicky early childhood education; the objectives of education; the artistic expression of the child; expressiveness; offer of artistic activities; the contribution of creation
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 18. 2. 2022 13:31.
Anotace
Výtvarné činnosti byly vždy součástí předškolního vzdělávání. Učitelům mateřských škol jsou známy jeho priority, cíle a obsahy, měli by ze závazného dokumentu i vyčíst, že výtvarná činnost by měla mít oporu ve spontánních aktivitách dětí, jejich plánech, představách, zájmech a zážitcích, což akcentuje i platný kurikulární dokument. Realizované výzkumné šetření, které proběhlo v roce 2020, poukázalo na skutečnosti, že nabízené výtvarné činnosti nejsou vždy souladu s obsahy předškolního vzdělávání. Upozornilo mimo jiné na to, že některé potlačují expresivní projev dítěte. Tato skutečnost se stala výzvou pro intervence do praxe mateřských škol. Příspěvek přiblíží příklady dobré praxe, které potvrzují možnosti, jak expresivní výtvarný projev dětí podporovat a rozvíjet, a to v kontextu s cíli předškolního vzdělávání.
Anotace anglicky
Artistic activities have always been part of preschool education. Kindergarten teachers are familiar with its priorities, goals and contents. They should also read from the binding document that artistic activities should have a foothold in children's spontaneous activities, their plans, ideas, interests, and experiences, which is accentuated by the valid curricular document. This research survey carried out in 2020 highlighted that the artistic activities offered are not always in line with the content of preschool education. It pointed out, among other things, that some suppress the expressive expression of the child. It has become a challenge for interventions in the practice of kindergartens. This paper will give an example of good practice that confirms the possibilities of promoting and developing expressive artistic expression of children, in the context of preschool education objectives.
Návaznosti
MUNI/A/1593/2020, interní kód MUNázev: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Akronym: Výtvarná pedagogika)
Investor: Masarykova univerzita, Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů
VytisknoutZobrazeno: 6. 9. 2024 17:16