2021
Role zvyku a racionalizace v morálním charakteru
BRÁZDIL, JanZákladní údaje
Originální název
Role zvyku a racionalizace v morálním charakteru
Název anglicky
The Role of Habit and Automation in Moral Character
Autoři
BRÁZDIL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Pro-Fil, Masarykova univerzita, 2021, 1212-9097
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60301 Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/21:00123849
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
morální charakter; ctnost; automatizace; zvyk; Aristotelés
Klíčová slova anglicky
moral character; virtue; automation; habit; Aristotle
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 6. 2023 15:51, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil
V originále
Ve své práci se v rámci aktualizace klasického Aristotelova konceptu morálního charakteru věnuji pojmu zvyku (habit) a otázce automatizace mentálních procesů. Dokazuji, že pojetí ctnosti jako zvyku, chápaného jako rutinní a zautomatizovaná činnost, při které nejsme schopni předložit skutečný důvod pro své jednání, není konzistentní s klasickou Aristotelovou teorií. Můj důkaz vychází z analýzy pojmu záměrná volba (proairésis) a za proponenty kritizovaného směru jsou představeni Bill Pollard a Matt Stichter. Větší část této práce pak věnuji filozofce Nancy Snowové a jejímu komplexnímu konceptu ctnosti, ve kterém mimo jiné navazuje na zvykové pojetí Pollarda a který spojuje s morální odborností (moral expertise). Namítám zde a dokazuji, že její odmítnutí zdůvodnění jednání jako podmínky ctnostného činu není vhodnou aktualizací klasického konceptu morálního charakteru, tj. není vhodným rozvedením ani adekvátní revizí tohoto konceptu. Na základě psychologického výzkumu odbornosti můžeme totiž předložit stejně tak dobré důvody, proč je možné a žádoucí, aby morální odborník svá jednání byl sto zdůvodnit.
Anglicky
In my article, as a part of an attempt to update Aristotle’s classic concept of moral character, I address the concept of habit and the issue of automation of mental processes. I argue that the concept of virtue as a habit, understood as a routine and automated activity in which we are unable to present actual reasons for our actions, is not consistent with the classical theory of Aristotle. My argument is based on an analysis of the term ‘deliberate choice’(proairésis) and I present Bill Pollard and Matt Stichter as the proponents of the criticized direction. However, I dedicate most of the paper to the philosopher Nancy Snow and her complex concept of virtue, in which she, among other things, follows the conception of Pollard, and which she connects with the notion of moral expertise. Here I make an objection and argue that her rejection of the justification for an action as a condition of a virtuous action is not a satisfactory update of the classical concept of moral character, i.e., it is not a suitable development or an adequate revision of the concept. On the basis of psychological research of expertise, we can present equally good reasons why it is possible and desirable for a moral expert to be able to justify his actions.
Návaznosti
MUNI/A/1152/2020, interní kód MU |
|