p 2021

Milý Padre! Bohuslav Martinů a Jan Novák - učitel a žák

FLAŠAR, Martin

Základní údaje

Originální název

Milý Padre! Bohuslav Martinů a Jan Novák - učitel a žák

Název anglicky

Dear Father! Bohuslav Martinů and Jan Novák - teacher and pupil

Autoři

Vydání

Doprovodný program multimediální prezentace Oči Brna: Bohuslav Martinů, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova anglicky

Jan Novák; Bohuslav Martinů; correspondence; 20th century music; exile composers; cultural policy; communist regime
Změněno: 20. 1. 2022 12:36, doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.

Anotace

V originále

100 let po narození hudebního skladatele Jana Nováka (1921-84), žáka Bohuslava Martinů, se nám naskýtá příležitost s lehkým odstupem načrtnout základní obrysy střetu velkých a malých dějin, tedy osobního a tvůrčího života obou osobností na pozadí politického neklidu 40. a 50. let 20. století. Jan Novák se vyrovnával se vzorem svého učitele po celý život. Na jedné straně ho obdivoval a propagoval jeho dílo, na druhé straně si byl jako skladatel vědom hrozícího epigonství a snažil se jít vlastní cestou. Obě tyto polohy se pokusí v přednášce nastínit PhDr. Martin Flašar, Ph.D. z Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Anglicky

100 years after the birth of the composer Jan Novák (1921-84), a pupil of Bohuslav Martinů, we have the opportunity to sketch the basic outlines of the clash of big and small history, i.e. the personal and creative lives of both personalities against the background of the political unrest of the 40s and 50s years of the 20th century. Jan Novák coped with his teacher's role model throughout his life. On the one hand, he admired him and promoted his work, on the other hand, as a composer, he was aware of the impending epigony and tried to go his own way. Both of these positions will be attempted in the lecture by PhDr. Martin Flasar, Ph.D. from the Department of Musicology, Faculty of Arts, Masaryk University.