J 2021

Význam vzájemného učenímezi studenty kombinovaného studia pro prevenci studijní neúspěšnosti

BRÜCKNEROVÁ, Karla

Basic information

Original name

Význam vzájemného učenímezi studenty kombinovaného studia pro prevenci studijní neúspěšnosti

Name (in English)

IMPORTANCE OF PEER LEARNING AMONG PART-TIME STUDENTS IN PREVENTING DROP OUT

Authors

BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

Lifelong learning - celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2021, 1804-526X

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Článek v odborném periodiku

Field of Study

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

References:

Organization unit

Faculty of Arts

Keywords (in Czech)

vzájemné učení;vysokoškolské studium;kombinované studium;předčasné ukončení studia;biografické narativní rozhovory;písemné narativy;studijní neúspěšnost;focus groups;spolupráce mezi studenty

Keywords in English

peer learning;higher education;part-time studies;drop out;biographies;written narratives;focus groups;students’ collaboration

Tags

Reviewed
Změněno: 1/8/2024 02:13, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.

Abstract

V originále

Cílem příspěvku je zodpovědět otázku, jak vzájemné učení mezi českými studenty kombinovaného studia pedagogických oborů na veřejných vysokých školách působí jako prevence neúspěšného ukončení studia. Na základě analýzy 28 biografických narativních rozhovorů, 94 písemných narativů a 6 focus groups ukážu, že vzájemné učení vnímají zapojení studenti jako klíčovou část svých studií. Vzájemné učení totiž usnadňuje studentům adaptaci a orientaci ve vysokoškolském prostředí, pomáhá jim smysluplně pracovat s obsahy studia a podílí se i na jejich motivaci ve studiu pokračovat.

In English

The paper aims to answer how peer learning among Czech part-time students studying in educational programs in public tertiary education prevents drop out. The analysis covers 28 narrative biographies, 94 written narratives, and 6 focus groups. Results show that involved part-time students perceive their peer learning as a crucial element of their studies. Peer learning helps them adapt to higher education studies, enables them to work meaningfully with studied contents, and enhances their motivation to complete their studies.

Links

GA18-15451S, research and development project
Name: Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR
Investor: Czech Science Foundation