Detailed Information on Publication Record
2021
Význam vzájemného učenímezi studenty kombinovaného studia pro prevenci studijní neúspěšnosti
BRÜCKNEROVÁ, KarlaBasic information
Original name
Význam vzájemného učenímezi studenty kombinovaného studia pro prevenci studijní neúspěšnosti
Name (in English)
IMPORTANCE OF PEER LEARNING AMONG PART-TIME STUDENTS IN PREVENTING DROP OUT
Authors
BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Lifelong learning - celoživotní vzdělávání, Brno, Mendelova univerzita v Brně, 2021, 1804-526X
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Článek v odborném periodiku
Field of Study
50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
References:
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
vzájemné učení;vysokoškolské studium;kombinované studium;předčasné ukončení studia;biografické narativní rozhovory;písemné narativy;studijní neúspěšnost;focus groups;spolupráce mezi studenty
Keywords in English
peer learning;higher education;part-time studies;drop out;biographies;written narratives;focus groups;students’ collaboration
Tags
Reviewed
Změněno: 1/8/2024 02:13, Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je zodpovědět otázku, jak vzájemné učení mezi českými studenty kombinovaného studia pedagogických oborů na veřejných vysokých školách působí jako prevence neúspěšného ukončení studia. Na základě analýzy 28 biografických narativních rozhovorů, 94 písemných narativů a 6 focus groups ukážu, že vzájemné učení vnímají zapojení studenti jako klíčovou část svých studií. Vzájemné učení totiž usnadňuje studentům adaptaci a orientaci ve vysokoškolském prostředí, pomáhá jim smysluplně pracovat s obsahy studia a podílí se i na jejich motivaci ve studiu pokračovat.
In English
The paper aims to answer how peer learning among Czech part-time students studying in educational programs in public tertiary education prevents drop out. The analysis covers 28 narrative biographies, 94 written narratives, and 6 focus groups. Results show that involved part-time students perceive their peer learning as a crucial element of their studies. Peer learning helps them adapt to higher education studies, enables them to work meaningfully with studied contents, and enhances their motivation to complete their studies.
Links
GA18-15451S, research and development project |
|