BRÜCKNEROVÁ, Karla. Jak poznáme kvalitní kombinované studium? Pilíře kvality v hodnocení zralými studenty (IDENTIFYING THE QUALITY OF PART-TIME STUDIES: MATURE STUDENT PERSPECTIVES). Studia paedagogica. Masarykova univerzita, 2021, vol. 26, No 1, p. 125-144. ISSN 1803-7437. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-5.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Jak poznáme kvalitní kombinované studium? Pilíře kvality v hodnocení zralými studenty
Name (in English) IDENTIFYING THE QUALITY OF PART-TIME STUDIES: MATURE STUDENT PERSPECTIVES
Authors BRÜCKNEROVÁ, Karla (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition Studia paedagogica, Masarykova univerzita, 2021, 1803-7437.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL URL
RIV identification code RIV/00216224:14210/21:00123873
Organization unit Faculty of Arts
Doi http://dx.doi.org/10.5817/SP2021-1-5
Keywords (in Czech) kvalita ve vysokém školství; zralí studenti; kvalitativní výzkum
Keywords in English Quality in higher education; Mature students; Qualitative analysis
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Changed: 20/5/2022 17:14.
Abstract
Cílem článku je z jistit, na základě jakých kritérií konstruují zralí studenti (nad 26 let) kombinovaného studia pedagogických (učitelských i neučitelských) oborů hodnocení kvality svého vysokoškolského studia. K naplnění cíle využívám 28 narativních rozhovorů, v nichž kombinovaní studenti popisují svoji cestu studiem. Na základě tří kol kvalitativní analýz y (iniciální kódování, identifikace a analýza hodnoticích výpovědí, analýza významu jednotlivých hodnoticích výpovědí pro jednotlivé respondenty) představím čtyři pilíře kvality, které mají hlavní slovo v hodnoticích soudech zralých studentů pedagogických oborů. Prvním pilířem je partnerský přístup ke studentům indikovaný vnímavostí učitele a z působem nastavení pravidel. Druhým pilířem je vnímaná smysluplnost na úrovni kurikula předmětů a celkové koncepce studijního programu. Třetím pilířem je optimální náročnost studia indikovaná na jedné straně důstojnými standardy a na straně druhé podřízeností náročnosti cíli studia. Čtvrtým pilířem je didaktická kvalita prezenční výuky i online podpory. V závěru textu navrhuji postup, jak kvalitu studia v očích kombinovaných studentů efektivně zvyšovat.
Abstract (in English)
The article aims to determine criteria that mature part-time students studying for education (teaching and non-teaching) degrees use to evaluate the quality of their higher education studies. Twenty-eight narrative interviews describing mature students’ educational paths are analyzed (initial coding, analysis of evaluative statements, and contextualizing statements in narratives). The four pillars of quality perceived by mature students are identified. The first pillar, the attitude toward students, is indicated by interaction style and by ways of setting rules. The second pillar equals the meaningfulness of the subject curriculum and the program curriculum. The third pillar represents the optimal level of demands indicated by keeping educational standards and subordination demands to overall study goals. The fourth pillar depicts the instructional quality for both teaching and online materials. Finally, recommendations for significant quality enhancement are offered.
Links
GA18-15451S, research and development projectName: Netradiční studenti studující pedagogické obory v terciárním vzdělávání v ČR
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 19/5/2024 00:20