JAEGEROVÁ, Anna. Casting an Image of “The Other” in the Age of Imperialism: French Tradition and American Themes in Nineteenth-Century Ethnographic Sculpture. In Nineteenth-Century French Studies Conference on "Power", Washington D.C., 28-30.10.2021. 2021.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Casting an Image of “The Other” in the Age of Imperialism: French Tradition and American Themes in Nineteenth-Century Ethnographic Sculpture
Name in Czech Vytváření obrazu "těch druhých" ve věku imperialismu: francouzská tradice a americké náměty v etnografickém sochařství 19. století
Authors JAEGEROVÁ, Anna.
Edition Nineteenth-Century French Studies Conference on "Power", Washington D.C., 28-30.10.2021, 2021.
Other information
Original language English
Type of outcome Presentations at conferences
Field of Study 60401 Arts, Art history
Country of publisher United States of America
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Arts
Keywords (in Czech) američtí indiáni; sochařství 19. století; etnografické sochařství; umělecká tradice; umělecké soupeření; Paul Wayland Bartlett; Cyrus E. Dallin; Carl Rohl-Smith; Theodore Baur; Emmanuel Frémiet; Françis Vicenti; pařížský Salon
Keywords in English Native Americans; nineteenth-century sculpture; ethnographic sculpture; artistic tradition; artistic competition;Paul Wayland Bartlett; Cyrus E. Dallin; Carl Rohl-Smith; Theodore Baur; Emmanuel Frémiet; Françis Vicenti; Paris Salon
Tags International impact
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Anna Jaegerová, učo 393074. Changed: 19/6/2022 17:10.
Abstract
American artists flocked to Europe in the nineteenth century to receive academic training and expose themselves to the rich history of Western art. At the prestigious École des Beaux-Arts and the progressive Académie Julian, sculptors learned the techniques and visual strategies that they would take back to America, where the young country required their talents. Sculptural decoration was needed on the Nation’s growing number of government buildings, such as the U.S. Capitol Building. The narratives expressed in sculptural form projected the power of the young republic in conquering the New World. Overcoming the peoples of the First Nations was essential to the success of colonization and communicating that success in the plastic arts was one tool in popular education. The paper focuses on public sculpture representing Native Americans that was employed in the service of expansionism, ethnic relations and the century’s two great republics: the United States and France.
Abstract (in Czech)
V průběhu 19. století se američtí umělci vydávali do Evropy, aby získali akademické vzdělání a seznámili se s bohatou historií západního umění. Na prestižní École des Beaux-Arts a progresivní Académie Julian se sochaři učili výtvarné techniky a vizuální strategie, které si pak odnášeli do své mladé vlasti. Sochařská výzdoba byla potřeba na rostoucím počtu vládních budov, jako byla například budova Kapitolu Spojených států amerických. Zobrazené narativy v sochařském provedení vyjadřovaly sílu mladé republiky při dobývání Nového světa. Potlačení prvních národů bylo pro úspěch kolonizace zásadní a vyjádření tohoto úspěchu ve výtvarném umění bylo jedním z nástrojů celospolečenské výchovy. Tento příspěvek se věnuje sochařských dílům zobrazujícím americké indiány, jež byla vytvořena na pozadí expanzionismu a etnických vztahů dvou velkých republik 19. století: Spojených států a Francie.
Links
MUNI/A/1468/2020, interní kód MUName: Materiál a materialita v historické i současné architektonické tvorbě (Acronym: Materiál a materialita)
Investor: Masaryk University
PrintDisplayed: 11/6/2024 17:14