Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě
BUREŠOVÁ, Lenka. Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě. In Participace v umění a ve výchově. Dokořán/Masarykova univerzit. Brno, 2021, s. 97-121. ISBN 978-80-210-9969-2. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě |
Název česky | Vlastní, cizí a autobiografické ve výtvarné tvorbě |
Název anglicky | Personal, Strange and Autobiographical in Art Creation |
Autoři | BUREŠOVÁ, Lenka. |
Vydání | Dokořán/Masarykova univerzit. Brno, Participace v umění a ve výchově, od s. 97-121, 25 s. 2021. |
Další údaje | |
---|---|
Typ výsledku | Kapitola resp. kapitoly v odborné knize |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
Forma vydání | tištěná verze "print" |
Organizační jednotka | Pedagogická fakulta |
ISBN | 978-80-210-9969-2 |
Klíčová slova česky | Autobiografie, identita, výtvarná pedagogika, sebepojetí, prožitek, veřejný online prostor, rodina, spiritualita, participace |
Klíčová slova anglicky | Klíčová slova anglicky: Autobiography, identity, art pedagogy, self-concept, experience, public online space, family, spirituality, participation |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 21. 3. 2022 11:39. |
Anotace |
---|
Teoretický základ tohoto textu je zaměřen na mezioborovou reflexi autobiografie ve výtvarné tvorbě. Snahou autorky je do určité míry reflektovat a rozšířit teoretickou oblast tohoto tématu o praktické výtvarné úkoly a experimenty. Realizace v kapitole popisovaných výtvarných projektů probíhala v prostředí výtvarného kurzu pro děti mladšího školního věku a také v podmínkách školní výtvarné výchovy, kde cílovou skupinou byly především dívky ve věku 15–18 let. Na námětový okruh autobiografie je zde nahlíženo s důrazem na osobní prožitek, smyslové a duchovní prožívání, na tvůrčí formy sebevyjádření a hledání vlastní hranice identity. Dílčí část textu „téma cizího“ pojednává s ohledem na změny vnímání lidské identity pod vlivem nových médií. Autorka si klade otázku, do jaké míry je výtvarný projev výsledkem participace mezi žákem a virtuálním světem či výtvarným pedagogem. Závěr kapitoly shrnuje hlavní téma prolínající se celou knihou – jde o téma poměru mezi v současnosti existujícími formami participace realizované ve fyzických světech a participace uskutečňované skrze světy virtuální. |
Anotace česky |
---|
Teoretický základ tohoto textu je zaměřen na mezioborovou reflexi autobiografie ve výtvarné tvorbě. Snahou autorky je do určité míry reflektovat a rozšířit teoretickou oblast tohoto tématu o praktické výtvarné úkoly a experimenty. Realizace v kapitole popisovaných výtvarných projektů probíhala v prostředí výtvarného kurzu pro děti mladšího školního věku a také v podmínkách školní výtvarné výchovy, kde cílovou skupinou byly především dívky ve věku 15–18 let. Na námětový okruh autobiografie je zde nahlíženo s důrazem na osobní prožitek, smyslové a duchovní prožívání, na tvůrčí formy sebevyjádření a hledání vlastní hranice identity. Dílčí část textu „téma cizího“ pojednává s ohledem na změny vnímání lidské identity pod vlivem nových médií. Autorka si klade otázku, do jaké míry je výtvarný projev výsledkem participace mezi žákem a virtuálním světem či výtvarným pedagogem. Závěr kapitoly shrnuje hlavní téma prolínající se celou knihou – jde o téma poměru mezi v současnosti existujícími formami participace realizované ve fyzických světech a participace uskutečňované skrze světy virtuální. |
Anotace anglicky |
---|
The theoretical basis of this text is focused on the interdisciplinary reflection of autobiography in art. The author's intention is to reflect to some extent and expand the theoretical area of this topic with practical artistic tasks and experiments. The implementation of the art projects described in the chapter took place in the environment of an art course for children of elementary school age and also in the conditions of art education at school, where the target group were mainly girls aged 15–18. The subject area of the autobiography is viewed with an emphasis on personal experience, sensory and spiritual experience, on creative forms of self-expression and the search for one's own boundary of identity. Part of the text „the theme of the strange“ addresses changes in the perception of human identity under the influence of new media. The author questions the extent to which artistic expression is the result of participation between the student and either the virtual world or an art teacher. The conclusion of the chapter summarizes the main topic that permeates the entire book - it is the topic of the relationship between the currently existing forms of participation realized in physical worlds and participation realized through virtual worlds. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/1593/2020, interní kód MU | Název: Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů (Akronym: Výtvarná pedagogika) |
Investor: Masarykova univerzita, Výtvarná pedagogika v prostředí reálných a virtuálních světů |
VytisknoutZobrazeno: 10. 10. 2024 20:13