BERÁNEK, Jaroslav. Motivace ve výuce matematiky – dva náměty z teorie čísel (Motivation in Teaching of Mathematics – Two Topics in Number Theory). Online. In Jan Válek, Peter Marinič, Pavel Pecina. 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference 2021. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2021, p. 23-29. ISBN 978-80-210-9998-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Motivace ve výuce matematiky – dva náměty z teorie čísel
Name (in English) Motivation in Teaching of Mathematics – Two Topics in Number Theory
Authors BERÁNEK, Jaroslav (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition 1. vyd. Brno, 14. mezinárodní vědecká konference Didaktická konference 2021, p. 23-29, 7 pp. 2021.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Proceedings paper
Field of Study 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form electronic version available online
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00123921
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-9998-2
Keywords (in Czech) Reálná čísla; řetězové zlomky; pythagorejské trojice.
Keywords in English Real numbers; continued fraction; Pythagorean triples.
Tags rivok
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Dana Nesnídalová, učo 831. Changed: 2/3/2022 13:31.
Abstract
Příspěvek vznikl na základě výzkumu zaměřeného na inovaci obsahu a forem výuky matematiky na základních a středních školách. V příspěvku je popsána možnost aproximace racionálních a iracionálních čísel pomocí řetězových zlomků. Na základě této aproximace jsou odvozena přibližná vyjádření hodnot goniometrických funkcí některých úhlů pomocí zlomků, následně je pak tohoto vyjádření využito k zavedení tzv. quasipythagorejských trojic. Je tedy možné sestrojit trojúhelník, který není pravoúhlý, ale od pravoúhlého trojúhelníka se téměř neliší.
Abstract (in English)
The article was created as the result of the research oriented at innovation of the content and forms of primary and secondary school mathematics teaching. The article describes the possibility of rational and irrational numbers approximation with the help of continued fractions. Based on this approximation, there are derived approximate values of goniometric functions of some angles with the aid of fractions and consequently such formulation is used for the introduction of quasi-Pythagorean triples. Thus it is possible to construct a triangle which is not a rectangular one, but does not nearly differ from a rectangular one.
PrintDisplayed: 23/5/2024 18:06