C 2021

Obraz vychovatele v současné francouzské literatuře na příkladu postavy svatého Josefa

BAKEŠOVÁ, Václava

Základní údaje

Originální název

Obraz vychovatele v současné francouzské literatuře na příkladu postavy svatého Josefa

Název anglicky

The image of the educator in contemporary French literature on the example of the figure of St. Joseph

Autoři

BAKEŠOVÁ, Václava (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Prešov, Dialóg medzi minulosťou a prítomnosťou. Dialogue entre le passé et le présent, od s. 38-46, 9 s. Opera Translatologica 13/2021, 2021

Nakladatel

Prešovská univerzita v Prešově

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Slovensko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00123956

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-555-2686-7

Klíčová slova česky

Svatý Josef ve francouzské literatuře; tradiční model vzdělávání; vzdělávání mezi minulostí a budoucností; dialog prostřednictvím výtvarného umění; Sylvie Germain; Amélie Nothomb; George de la Tour

Klíčová slova anglicky

Saint Joseph in French literature; traditional model of education; education between the past and the future; dialogue through the visual arts; Sylvie Germain; Amelie Nothomb; George de la Tour

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 3. 2022 22:18, doc. Mgr. Václava Bakešová, Ph.D.

Anotace

V originále

V této kapitole knihy souvislostí mezi minulostí a přítomností zkoumáme na příkladu postavy svatého Josefa, jak je tradiční model vzdělávání reprezentován v současné francouzské literatuře. Tato postava také nabízí některé hodnoty pro současný vzdělávací proces. Dvě autorky popisující tuto biblickou postavu, Sylvie Germain v eseji Oslava otcovství (2001) a Amélie Nothomb v románu Soif (2019), vyjadřují aktuálnost tradičních přístupů v péči o mladou generaci. Dialog mezi minulostí a budoucností v souvislosti s touto postavou je budován i prostřednictvím výtvarného umění, zejména zpřístupňováním klasických obrazů současné generaci prostřednictvím fotografie jedné z jejích vrstevnic. Klademe si rovněž otázku, jak zmíněné obrazy vstupují do dialogu se současností a jak dotvářejí analyzované téma.

Anglicky

In this chapter of the book the connections between the past and the present, we examine on the example of the character of Saint Joseph how the traditional model of education is represented in contemporary French literature. This figure also offers some values for the current educational process. Two authors describing this biblical character, Sylvie Germain in the essay Célébration de la Paternité (2001) and Amélie Nothomb in the novel Soif (2019), express the topicality of traditional approaches in the care of the young generation. The dialogue between the past and the future in connection with this character is also built through the visual arts, in particular by making classic paintings available to the current generation through the photography of one of her peers. We will ask ourselves the question how the paintings mentioned enter into dialogue with the present and how they complete the subject analyzed.