2021
Mehr als Deutsch? Kann man das Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaFUnterricht nutzen?
HRADÍLKOVÁ, HelenaZákladní údaje
Originální název
Mehr als Deutsch? Kann man das Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaFUnterricht nutzen?
Název česky
Více než němčina? Lze využít potenciál vícejazyčnosti ve výuce němčiny?
Název anglicky
More than German? Can the potential of multilingualism be used in german lessons?
Autoři
Vydání
Deutschlehrertag, 2021
Další údaje
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
vícejazyčnost, výuka němčiny jako cizího jazyka
Klíčová slova anglicky
multilingualism, german learning
Změněno: 15. 3. 2022 12:22, Dana Nesnídalová
V originále
In der sprachendidaktischen Forschung wird Mehrsprachigkeit als eine anzustrebende Ressource betrachtet – auf unserem Gebiet handelt es sich vor allem um institutionell erworbene Mehrsprachigkeit, die letztendlich auch die individuelle Mehrsprachigkeit jedes einzelnen Lernenden berücksichtigen sollte. Diesem Thema widmete sich ein internationales Erasmus+-Projekt, das den Titel MALWE (Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen) trägt. In unserem Workshop werden die entstehenden Produkte präsentiert und zur Diskussion gestellt, die gezielt für den DaF-Anfängerunterricht an tschechischen Schulen entwickelt wurden: Unterrichtsszenarien zu Alltagsthemen, wie Essen, Tiere, Youtube etc.
Česky
Ve výzkumu didaktiky cizího jazyka je jedním z klíčových témat problematika vícejazyčnosti - především jde o institucionálně získanou vícejazyčnost, která by v konečném důsledku měla zohledňovat i individuální vícejazyčnost každého žáka. To je téma mezinárodního projektu Erasmus+ s názvem MALWE (Multilingualism in DaF and DaZ Learning and Teaching Contexts). Na našem workshopu budou představeny a k diskusi předloženy výsledné produkty, které byly vyvinuty speciálně pro výuku DaF pro začátečníky na českých školách: Výukové scénáře ke každodenním tématům, jako jsou jídlo, zvířata, Youtube atd.
Anglicky
In language didactic research, multilingualism is considered a resource to be striven for - in our field, it is mainly institutionally acquired multilingualism, which should ultimately also take into account the individual multilingualism of each learner. This is the topic of an international Erasmus+ project called MALWE (Multilingualism in DaF and DaZ Learning and Teaching Contexts). In our workshop, the resulting products will be presented and put up for discussion, which were developed specifically for DaF beginners' lessons at Czech schools: Teaching scenarios on everyday topics, such as food, animals, Youtube etc. Translated with www.DeepL.com/Translator (free version)