k 2021

Mehr als Deutsch? Kann man das Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaFUnterricht nutzen?

HRADÍLKOVÁ, Helena

Základní údaje

Originální název

Mehr als Deutsch? Kann man das Potenzial der Mehrsprachigkeit im DaFUnterricht nutzen?

Název česky

Více než němčina? Lze využít potenciál vícejazyčnosti ve výuce němčiny?

Název anglicky

More than German? Can the potential of multilingualism be used in german lessons?

Vydání

Deutschlehrertag, 2021

Další údaje

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

vícejazyčnost, výuka němčiny jako cizího jazyka

Klíčová slova anglicky

multilingualism, german learning
Změněno: 15. 3. 2022 12:22, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

In der sprachendidaktischen Forschung wird Mehrsprachigkeit als eine anzustrebende Ressource betrachtet – auf unserem Gebiet handelt es sich vor allem um institutionell erworbene Mehrsprachigkeit, die letztendlich auch die individuelle Mehrsprachigkeit jedes einzelnen Lernenden berücksichtigen sollte. Diesem Thema widmete sich ein internationales Erasmus+-Projekt, das den Titel MALWE (Mehrsprachigkeit in DaF- und DaZ-Lehr-Lernkontexten wahrnehmen, aufgreifen und nutzen) trägt. In unserem Workshop werden die entstehenden Produkte präsentiert und zur Diskussion gestellt, die gezielt für den DaF-Anfängerunterricht an tschechischen Schulen entwickelt wurden: Unterrichtsszenarien zu Alltagsthemen, wie Essen, Tiere, Youtube etc.

Česky

Ve výzkumu didaktiky cizího jazyka je jedním z klíčových témat problematika vícejazyčnosti - především jde o institucionálně získanou vícejazyčnost, která by v konečném důsledku měla zohledňovat i individuální vícejazyčnost každého žáka. To je téma mezinárodního projektu Erasmus+ s názvem MALWE (Multilingualism in DaF and DaZ Learning and Teaching Contexts). Na našem workshopu budou představeny a k diskusi předloženy výsledné produkty, které byly vyvinuty speciálně pro výuku DaF pro začátečníky na českých školách: Výukové scénáře ke každodenním tématům, jako jsou jídlo, zvířata, Youtube atd.