k 2021

Professionelle Wahrnehmung von künftigen DaF-Lehrer/innen und ihre Entwicklung mittels DaF-VideoWeb

JANÍK, Miroslav

Základní údaje

Originální název

Professionelle Wahrnehmung von künftigen DaF-Lehrer/innen und ihre Entwicklung mittels DaF-VideoWeb

Název česky

Profesní vidění budoucích učitelů němčiny a jejich rozvoj pomocí DaF-VideoWeb

Název anglicky

Professional vision of future DaF teachers and their development using DaF-VideoWeb

Vydání

2021

Další údaje

Jazyk

němčina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Profesní vidění;DaF-VideoWeb;studenti učitelství německého jazyka

Klíčová slova anglicky

Professional vision;DaF-VideoWeb;pre-service German Teachers

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 26. 1. 2022 17:17, Mgr. Miroslav Janík, Ph.D.

Anotace

V originále

Der Beitrag fokussiert auf die Entwicklung der professionellen Wahrnehmung angehender Deutschlehrer/innen mittels der videobasierten on-line Lernplattform DaF-VideoWeb. Im theoretischen Teil unseres Beitrages wurde wir auf das Konzept der professionellen Wahrnehmung eingegangen. Im empirischen Teil unseres Beitrags haben wir vor allem folgenden Fragen nachgegangenen: (1) Wie unterscheiden sich inhaltlich die Kommentare bei den Studierenden vor und nach dem DaF-VideoWeb? (2) Wie unterscheiden sich inhaltlich die Kommentare bei den Studierenden bei ungeleiteten und geleiteten Instruktion im DaF-VideoWeb? Um die Forschungsfragen beantworten zu können, werden folgende Analyseschritte vorgenommen: Im ersten Schritt werden die Kommentare der Studierenden auf die einzelnen Analyseeinheiten aufgeteilt und im zweiten Schritt nach einem kategorialen System kodiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Studierenden am Ende des DaF-VideoWebs eher kürzere und schlüssigere Kommentare abgeben. Einige Veränderungen ließen sich bei den angesprochenen Themen nachweisen, was auf die Entwicklung der selektiven Wahrnehmung der Studierenden hindeutet.

Česky

Příspěvek se zaměřuje na rozvoj profesního vidění budoucích učitelů němčiny pomocí online výukové platformy DaF-VideoWeb. V teoretické části našeho příspěvku jsme se zabývali konceptem profesního vidění. V empirické části našeho příspěvku jsme představili výzkumné otázky: (1) Jak se obsahově liší komentáře studentů před a po DaF-VideoWebu? (2) Jaký je rozdíl v obsahu komentářů studentů při strukturovaném a nestrukturovaném sledování videa na DaF-VideoWebu? Aby bylo možné odpovědět na výzkumné otázky, realizovali jsme se následující analytické kroky: V prvním kroku jsme komentáře studentů rozčlenili do jednotlivých analytických jednotek a ve druhém kroku kódovali podle předem stanoveného kategoriálního systému. Výsledky ukazují, že na konci DaF-VideoWeb mají studenti tendenci poskytovat kratší, avšak výstižnější komentáře. V řešených tématech bylo možné zaznamenat určité změny, což svědčí o rozvoji selektivního vnímání studentů.

Návaznosti

MUNI/A/1239/2020, interní kód MU
Název: Výuka cizích jazyků ve výzkumu (Akronym: AKTEV X)
Investor: Masarykova univerzita, Výuka cizích jazyků ve výzkumu