c 2021

Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách

MÍSAŘOVÁ, Darina, Hana SVOBODOVÁ, Vendula MAŠTEROVÁ, Radek DURNA, Jan HERCÍK et. al.

Základní údaje

Originální název

Koncepce rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních a středních školách

Název anglicky

The Concept of development of geoinformation skills in teaching at primary and secondary schools

Autoři

MÍSAŘOVÁ, Darina (203 Česká republika, garant, domácí), Hana SVOBODOVÁ (203 Česká republika, domácí), Vendula MAŠTEROVÁ (203 Česká republika, domácí), Radek DURNA (203 Česká republika, domácí), Jan HERCÍK (203 Česká republika), Petr ŠIMÁČEK (203 Česká republika), Hana ŠVEDOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KUBÍČEK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Brno, 67 s. 2021

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/21:00129455

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-280-0010-3

Klíčová slova česky

geoinformační technologie; geoinformační dovednosti; zeměpis

Klíčová slova anglicky

geospatial technologies; geoinformation skills; geography

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 9. 2. 2023 12:52, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Koncepce reaguje na nedostatečnou podporu rozvoje geoinformačních dovedností na základních a středních školách v Česku. Jejím cílem je prezentovat provázaný systém rozvoje geoinformačních dovedností ve výuce na základních (ZŠ) a středních školách (SŠ) s důrazem na implementaci nástrojů GIS a navrhnout zásady pro rozvoj geoinformačních dovedností ve výuce. Za tímto účelem je vytvořena matice učebních úloh uspořádaná podle jednotlivých geoinformačních dovedností – čtení, výběr, použití, tvorba a sdílení. Úlohy v každé dovednosti jsou rozpracovány do tří úrovní náročnosti. Součástí koncepce je prezentování výsledků výzkumu. Koncepce je určena zejména pro současné i budoucí učitele zeměpisu/geografie na ZŠ a SŠ, ale také pro tvůrce školních vzdělávacích programů či učitele v neformálním vzdělávání. Koncepce včetně učebních úloh a dalších materiálů je dostupná online na https://gitdoskol.ped.muni.cz.

Anglicky

The concept responds to insufficient support for developing geoinformation skills in Czech lower and upper secondary schools. It aims to present an interconnected system for developing geoinformation skills in teaching at lower and upper secondary schools, emphasising the implementation of GIS tools and proposing principles for the development of geoinformation skills in teaching. For this purpose, a matrix of learning tasks is created, arranged according to individual geoinformation skills – reading, selection, use, creation and sharing. Tasks in each skill are developed into three levels of difficulty. The results of the research are the part of the concept. The concept is intended mainly for pre-service and in-service geography teachers at lower and upper secondary schools, authors of school educational programs or teachers in non-formal education. The concept, including learning tasks and other materials, is available online at https://gitdoskol.ped.muni.cz.

Návaznosti

TL02000142, projekt VaV
Název: Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách
Investor: Technologická agentura ČR, Implementace geografických informačních systémů do výuky na základních a středních školách