J 2022

The Tangible and the Invisible : from Faces to Concepts, and to Malevich

FOLETTI, Ivan

Základní údaje

Originální název

The Tangible and the Invisible : from Faces to Concepts, and to Malevich

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Codex Aqvilarensis, 2022, 0214-896X

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60400 6.4 Arts

Stát vydavatele

Španělsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Impakt faktor

Impact factor: 0.100

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00119624

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000988346300001

Klíčová slova anglicky

Aniconic Images; Ornamentum; San Vincenzo al Volturno; Sant’Agnese in Rome; Golden Altar of Ambrose; Khachkars; “Crista” of Suger of Saint Denis; Malevich
Změněno: 6. 6. 2023 15:52, Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil

Anotace

V originále

How to represent God was a crucial question in the early Middle Ages. While the idea that the face of Christ could be depicted was accepted, alternative versions emerged over the centuries. Following an initial phase with devotional images oscillating between mimetic and schematic, aniconic images appeared more prevalently. Aniconic ornamentum then became one of the most effective ways to give a tangible dimension to the invisible god.

Návaznosti

GF21-01706L, projekt VaV
Název: Kulturní dialogy v Jihokavkazském regionu ve středověku: historiografická a historicko-umělecká perspektiva (Akronym: CIMS)
Investor: Grantová agentura ČR, Cultural Interactions in the Medieval Subcaucasian Region: Historiographical and Art-Historical Perspectives, Partnerská agentura (Švýcarsko)