c 2021

Jak na osamělost (nejen) ve starším věku : Naléhavé otázky současné doby (lekce pro školy)

MENŠÍKOVÁ, Tereza, Lucie VIDOVIĆOVÁ a Klára REIMEROVÁ

Základní údaje

Originální název

Jak na osamělost (nejen) ve starším věku : Naléhavé otázky současné doby (lekce pro školy)

Název anglicky

How to deal with loneliness (not only) in older age : Pressing issues of our era (study materials)

Autoři

MENŠÍKOVÁ, Tereza (203 Česká republika, domácí), Lucie VIDOVIĆOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí) a Klára REIMEROVÁ (203 Česká republika)

Vydání

Brno, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Učební texty pomůcky (vč. dílčích kapitol v učebnicích)

Obor

50401 Sociology

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Kód RIV

RIV/00216224:14230/21:00119965

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova česky

osamělost; sociální exkluze; výukové materiály pro školy

Klíčová slova anglicky

loneliness; social exclusion; study materials

Štítky

Změněno: 9. 2. 2023 16:04, Mgr. Lucie Vidovićová, Ph.D.

Anotace

V originále

Lekce jsou vhodné pro žáky osmého a devátého stupně základní školy a prvního a druhého stupně středních škol a gymnázií, ale jako inspirace jsou univerzálně využitelné pro různé věkové skupiny. Materiály k lekcím mohou sloužit jako součást výuky předmětů Základy společenských věd a Občanská výchova či předmětům s podobně orientovaným zaměřením. Je možné je využít také jako náplň inspirativních workshopů ke specializovaným lekcím a tematickým školním dnům, či je propojit do celků v rámci preventivních a intervenčních programů. Jednotlivá cvičení se zaměřují na prohlubování kognitivních a afektivních schopností žáků, přičemž kladou důraz na mezigenerační porozumění a prohloubení citlivosti k tématům stárnutí, ageismu, životního cyklu, psychohygieny a celospolečenských souvislostí, podporují jazykové vzdělávání (použití cizojazyčných videí), vedou k aktivnímu občanství a mohou být využity na hodinách prevence. Lekce jsou k dispozici ke stažení i v švédštině zde: https://liu.se/forskning/genpath Det finns även lektioner på svenska https://liu.se/forskning/genpath

Anglicky

The lessons are suitable for pupils in the eighth and ninth grades of primary school and the first and second grades of secondary schools and grammar schools, but as inspiration they are universally applicable to different age groups. The lesson materials can be used as part of the teaching of the subjects Foundations of Social Sciences and Civics or subjects with a similar orientation. It is also possible to use them as a filling for inspirational workshops for specialised lessons and thematic school days, or to link them into units within prevention and intervention programmes. The individual exercises focus on deepening the cognitive and affective abilities of pupils, with an emphasis on intergenerational understanding and deepening sensitivity to the themes of ageing, ageism, the life cycle, psycho-hygiene and societal contexts, supporting language learning (use of foreign language videos), leading to active citizenship and can be used in prevention lessons. Lessons are also available in Swedish https://liu.se/forskning/genpath Det finns även lektioner på svenska https://liu.se/forskning/genpath

Návaznosti

TJ03000002, projekt VaV
Název: Genderové cesty exkluze v sociálních vztazích ve stáří pohledem životní dráhy a jejich dopad na zdraví a pohodu. (Akronym: GENPATH)
Investor: Technologická agentura ČR, A life course perspective on the GENdered PATHways of Social exclusion in later life, and its consequences for health and wellbeing, GENDER-NET Plus

Přiložené soubory