GULOVÁ, Lenka, Martina KUROWSKI and František TRAPL. Školní management jako určující prvek inkluze (School management as a determining element of inclusion). In Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu; Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku. 2021. ISBN 978-80-7392-367-9.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Školní management jako určující prvek inkluze
Name in Czech Školní management jako určující prvek inkluze
Name (in English) School management as a determining element of inclusion
Authors GULOVÁ, Lenka, Martina KUROWSKI and František TRAPL.
Edition Sborník příspěvků XXIX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu; Na cestě ke spravedlnosti ve vzdělávání: pedagogický výzkum pro lepší praxi a politiku, 2021.
Other information
Original language Czech
Type of outcome Conference abstract
Field of Study 50302 Education, special
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-7392-367-9
Keywords (in Czech) inkluze; komunita; školský management; podpůrná opatření; situační analýza
Keywords in English inclusion; community; school management; support measures; situation analysis
Changed by Changed by: Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D., učo 252937. Changed: 14/4/2022 09:29.
Abstract
Cílem příspěvku je představit dílčí výsledky případové studie vesnické školy, která koncem 90. let 20. století jako jedna z prvních běžných základních škol začala začleňovat žáky s nejrůznějšími typy znevýhodnění. Cílem výzkumu bylo identifikovat klíčové momenty této transformace, analyzovat způsoby a formy vedení vesnické školy a souvislost s její inkluzivní vizí. Výsledky studie naznačují, že v našem případě je pro nastavení vize školy postava ředitelky stěžejním elementem celého procesu.
Abstract (in English)
The aim of the paper is to present partial results of a case study of a village school which, in the late 1990s, was one of the first mainstream primary schools to include pupils with various types of disadvantage. The aim of the research was to identify the key moments of this transformation, to analyse the ways and forms of leadership of the village school and the connection with its inclusive vision. The results of the study indicate show that in our case, the figure of the headmistress is central to setting the school's vision. element of the whole process.
Links
GA19-13038S, research and development projectName: Cesty k inkluzivní škole 21. století: etnografický přístup
Investor: Czech Science Foundation, Roads Towards 21st Century Inclusive School: An Ethnographic Approach
PrintDisplayed: 30/4/2024 22:22