PANTŮČEK, Viktor. HUDEBNÍ KOMPOZICE RACIONÁLNÍ PRVKY : HUDBA JAKO ALTERNATIVNÍ VÝZKUMNÁ METODA. In Festival filozofie. 2021.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název HUDEBNÍ KOMPOZICE RACIONÁLNÍ PRVKY : HUDBA JAKO ALTERNATIVNÍ VÝZKUMNÁ METODA
Název česky HUDEBNÍ KOMPOZICE RACIONÁLNÍ PRVKY : HUDBA JAKO ALTERNATIVNÍ VÝZKUMNÁ METODA
Název anglicky MUSIC COMPOSITION RATIONAL ELEMENTS : MUSIC AS AN ALTERNATIVE RESEARCH METHOD
Autoři PANTŮČEK, Viktor.
Vydání Festival filozofie, 2021.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Vyžádané přednášky
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky hudba; soudobá hudba; kompozice; hudební věda
Klíčová slova anglicky music; contemporary music; compozition; musicology
Změnil Změnil: doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D., učo 40864. Změněno: 21. 4. 2022 19:50.
Anotace
Opustili jsme rámec hrdinského modelu vědy, který se vyznačoval tím, že ztotožňoval vědu s rozumem. Už nevnímáme vědu jako nezaujatou, nestrannou, ani jako záruku pokroku ve světě. Historii se pokoušíme zkoumat a zobrazovat autenticky, společnost statisticky a kulturu ekonomicky... Umění, a hudba především, se však veškeré analýze vzpírá. I kdybychom prozkoumali partituru či nahrávku do posledního detailu, stejně jindy a jinak ožije s každou intepretací či reprodukcí, která s lehkostí náš výzkum degraduje na pouhý žvást. Ony zvukové vlny se totiž rozezní až nárazem na bubínky v našich uších, v mozku pak evokují vzpomínky, vyvolávají emoce, konstruují sítě a obrazy, dolují zkušenosti, ale hlavně, něco o něčem vypovídají. Ve svém příspěvku se pokusím představit nikoliv to, jak zkoumat hudbu, ale to, jak zkoumat soudobou hudbou a její kompozicí. Možnosti současného zvukově-hudebního průzkumu budou prezentovány na příkladu analýzy historie a současnosti unikátních varhan v Úsobrně.
Anotace anglicky
We left the framework of the heroic model of science, which was characterized by the identification of science with reason. We no longer see science as impartial, impartial, or a guarantee of progress in the world. We try to examine and portray history authentically, society statistically and culture economically ... Art, and music in particular, however, defies all analysis. Even if we examine the score or recording down to the last detail, it will come to life with other interpretations or reproductions, which will easily degrade our research into mere nonsense. Those sound waves only sound when they hit the eardrums in our ears, then evoke memories in the brain, evoke emotions, construct networks and images, mine experience, but most importantly, they say something about something. In my contribution, I will try to present not how to study music, but how to study contemporary music and its composition. The possibilities of contemporary sound and music research will be presented on the example of an analysis of the history and present of the unique organ in Úsobrno.
Návaznosti
MUNI/A/1095/2020, interní kód MUNázev: Hudba a její paměť
Investor: Masarykova univerzita, Hudba a její paměť
VytisknoutZobrazeno: 31. 7. 2024 02:27