PANTŮČEK, Viktor. Elementární rozvaha o grafické hudbě. In Hlaváčková, Jitka; Vojtěchovský, Miloš. Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images]. první. Praha: ArtMap, 2020, s. 89-100. ISBN 978-80-907873-4-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Elementární rozvaha o grafické hudbě
Název česky Elementární rozvaha o grafické hudbě
Název anglicky Some Preliminary Reflections upon Graphic Notation
Autoři PANTŮČEK, Viktor (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání první. Praha, Zvuky kódy obrazy [Sounds Codes Images], od s. 89-100, 12 s. 2020.
Nakladatel ArtMap
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor 60403 Performing arts studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/20:00124041
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-907873-4-6
Klíčová slova anglicky music; sounds; graphic scores; czech music
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 19. 4. 2022 00:37.
Anotace
Marcel Duchamp pořídil pisoár, podepsal jej jménem jeho výrobce a obeslal jím výstavu, definitivně se rozloučil se světem umění, jaké bylo do té doby. Hudba neměla svého Duchampa a její vymaňování z tradice bylo přes deklarovanou avantgardnost spíše kosmetické. Pořád to byla kompozice, organizace zvukového materiálu dle konkrétního řádu či plánu, která byla zapsána coby partitura a předložena interpretům k realizaci. Odolávala dadaistickému nonsensu, snovému nadrealismu, konceptu i náhodě. Posluchačům pořád zněla hudba, ať už byla utvářena jakkoliv. Rovněž intermediální přesahy se odehrávaly v partituře, která měla zůstat posluchačům skryta.
Anotace anglicky
When Marcel Duchamp got hold of a urinal, signed it on behalf of its manufacturer and sent it to an exhibition, he bade a definitive farewell to the world of art as it had been up until then. Music never had its Duchamp, and for all of its claims to being avant-garde, its self-extrication from tradition was more cosmetic. In essence it remained a matter of composition, the organisation of sonic material ac- cording to a specific order or plan that was written down as a score and then presented to performers for actualisation. Music resisted Dadaist nonsense, dreamy surrealism, concept and chance. For listeners it remained music, however it had been generated. Any intermedial elements were present in the score, which remained concealed from listeners.
Návaznosti
MUNI/A/1095/2020, interní kód MUNázev: Hudba a její paměť
Investor: Masarykova univerzita, Hudba a její paměť
VytisknoutZobrazeno: 6. 9. 2024 11:39