j 2020

Regionální exkurze po České republice a exkurze do Prahy v pregraduální přípravě učitelů dějepisu na katedře historie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity

MIHOLA, Jiří

Základní údaje

Originální název

Regionální exkurze po České republice a exkurze do Prahy v pregraduální přípravě učitelů dějepisu na katedře historie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity

Název anglicky

Regional excursions around the Czech Republic and excursions to Prague in the undergraduate training of history teachers at the Department of History, Faculty of Education, Masaryk University

Autoři

Vydání

Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd, Brno, Masarykova univerzita, 2020, 1211-6068

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku (nerecenzovaný)

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

Regionální exkurze; exkurze do Prahy; katedra historie; Pedagogická fakulta; praktické znalosti; příprava budoucích učitelů

Klíčová slova anglicky

Regional excursions; excursions to Prague; Department of History; Faculty of Education; practical knowledge; training of future teachers
Změněno: 14. 2. 2022 13:00, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Praktické poznatky ve formě regionálních exkurzí po ČR, mezi nimiž je významná exkurze do Prahy a okolí, případně s výletem do Drážďan, je součástí přípravy budoucích učitelů dějepisu na katedře historie Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Nejčastěji se realizují komplexní exkurze, v některých případech i tematické exkurze. Důraz je kladen na výchovu ke kulturnímu a historickému dědictví. Exkurze přispívají k upevnění a rozvoji citových vazeb k probíranému historickému učivu, umožňují snadnější rekonstrukci historických událostí a přispívají k rozvoji vlastenectví a estetického cítění. Při vycházkách, výletech a jiných mimoškolních formách výuky se uplatňuje několik vyučovacích metod; důležitými metodami jsou rozhovor, vysvětlení, demonstrace, pozorování, individuální práce jednotlivců nebo skupin, práce s plánem a mapou. V posledních letech nabývá na významu projektová metoda. Praktické poznání prostřednictvím návštěv muzeí, galerií, památkových objektů, technických památek apod. a jejich včlenění do vzdělávání je považováno za velmi žádoucí a efektivní způsob, jak prohloubit znalosti. Exkurze je studenty katedry historie hodnocena jako velmi přínosná součást přípravy k jejich budoucí profesi učitele.

Anglicky

Practical knowledge in the form of regional excursions around the Czech Republic and as part of excursions to Prague and its surroundings, alternatively with a trip to Dresden, is an important part of training future history teachers at the Department of History of the Faculty of Education at Masaryk University. Complex excursions are most often realized, in some cases thematic excursions. Emphasis is placed on education for cultural and historical heritage. Excursions contribute to the consolidation and development of emotional ties to the discussed historical curriculum, enable easier reconstruction of historical events, and contribute to the development of patriotism and aesthetic feeling. During walks, excursions and other extracurricular forms of teaching, several teaching methods are applied, of which interview, explanation, demonstration, observation, individual work of individuals or groups, work with a plan and a map are of great importance. In recent years, the project method has become increasingly important. Practical knowledge through visits to museums, galleries, monuments, technical monuments, etc. and their inclusion in education is considered a very desirable and effective way to deepen students‘ knowledge, for students they are the best classroom. The excursion is also evaluated by the students of the Department of History as a very beneficial part of the preparation for the teaching profession.