PECINA, Pavel a Lucia KRIŠTOFIAKOVÁ. Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách. Dubnica nad Váhom: Vysoká škola DTI, 2021, 116 s. ISBN 978-80-8222-032-5.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách
Název česky Vybrané aspekty výuky odborných předmětů a praktického vyučování na středních odborných školách
Název anglicky Selected aspects of teaching vocational subjects and practical teaching at secondary vocational schools
Autoři PECINA, Pavel a Lucia KRIŠTOFIAKOVÁ.
Vydání Dubnica nad Váhom, 116 s. 2021.
Nakladatel Vysoká škola DTI
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Učebnice
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Slovensko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-8222-032-5
Klíčová slova česky Kvalita výuky v odborném technickém vzdělávání, specifika učitele v odborném technickém vzdělávání, specifika přípravy a realizace výuky v odborném technickém vzdělávání, aspekty bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci v odborném technickém vzdělávání, vybraná výzkumná zjištění v oblasti výuky odborných technických předmětů.
Klíčová slova anglicky Quality of teaching in vocational technical education, specifics of teachers in vocational technical education, specifics of preparation and implementation of teaching in vocational technical education, aspects of work safety and health protection at work in vocational technical education, selected research findings in teaching technical subjects.
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D., učo 20597. Změněno: 16. 2. 2022 17:42.
Anotace
Předložený učební text volně navazuje na naši předešlou studii (fenomén odborného technického vzdělávání na středních školách). Jejím globálním cílem je reflexe dalších vybraných aktuálních témat soudobé didaktické teorie a její aplikace na podmínky odborného technického vzdělávání. Výchozím momentem jsou otázky kvality výuky a s tím spojené otázky přípravy a realizace výuky odborných technických předmětů, včetně sdílení zkušeností napříč obory odborného vzdělávání. V teoretické rovině je cílem aplikace relevantních poznatků v oblasti kvality výuky a sdílení zkušeností mezi učiteli v oblasti výuky odborných technických předmětů s ohledem na inovační procesy a 4. průmyslovou revoluci. Dále potom odhalení specifik v oblasti přípravy a realizace výuky technických oborů s ohledem na požadavky a podmínky dnešní společnosti a praxe technických oborů. V empirické rovině je cílem prezentace vybraných výzkumných zjištění v oblasti informovanosti učitelů technických předmětů k problematice 4. průmyslové revoluce a problematice specifik přípravy výuky technických předmětů v podmínkách dnešní doby. Nedílnou součástí učebního textu jsou aplikační příklady, studie případů a další relevantní prakticko-metodické aplikace v oblasti výuky technických věd. Předmětem zájmu první kapitoly je proces výuky odborných předmětů a praktického vyučování s akcentem na kvalitu výuky a transdisciplinární přístup v této oblasti. Druhá kapitola cílí na problematiku systémů výuky v odborném technickém vzdělávání. Tato část má strategický význam pro praktickou přípravu žáků v technických oborech i oborech ekonomických a obchodu a služeb. Třetí kapitola je zaměřena na specifika učitele odborných technických předmětů z pohledu jeho kompetencí a možností zvyšování jeho profesních zkušeností. Relativně novým konstruktem je portfolio v práci učitele odborných technických předmětů. Čtvrtá kapitola se zabývá otázkami specifik přípravy a realizace výuky odborných technických předmětů v podmínkách informační společnosti. Obsahem páté kapitoly jsou aspekty výuky bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci. S ohledem na význam této oblasti v podmínkách technického vzdělávání jsme této problematice věnovaly samostatnou kapitolu. V šesté kapitole jsou uvedeny čtyři výzkumné zprávy k problematice vlivu 4. průmyslové revoluce na technické vzdělávání, dále potom k problematice specifik přípravy výuky technických předmětů, k problematice pojetí kvality výuky a další výzkumná zjištění v oblasti technologie výuky technických předmětů (příležitosti k aktivní činnosti žáků ve výuce praktického vyučování technických oborů na středních školách). Studie je adresována zejména didaktikům se zaměřením na odborné vzdělávání, studentům učitelství odborných předmětů a praktického vyučování a v neposlední řade i učitelům základních, středních i vysokých škol v oblasti odborného vzdělávání, technického vzdělávání a přírodovědného vzdělávání.
VytisknoutZobrazeno: 14. 10. 2024 07:42