C 2022

Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka

Základní údaje

Originální název

Audio-visual Metaphors in Operatic Shakespeare : Verdi’s Macbeth and Otello in Czech Theatres

Autoři

HAVLÍČKOVÁ KYSOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Oxford, The Oxford Handbook of Shakespeare and Music, od s. 894-925, 32 s. Oxford Handbooks, 2022

Nakladatel

Oxford University Press

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60403 Performing arts studies

Stát vydavatele

Velká Británie a Severní Irsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00125408

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-0-19-094514-5

Klíčová slova anglicky

Giuseppe Verdi; Macbeth; Otello; opera; scenography; metaphor; stage metaphor

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 22. 3. 2023 15:01, doc. MgA. David Drozd, Ph.D.

Anotace

V originále

This chapter considers both the ways of transforming Shakespeare’s plays into opera librettos, and the staging practice of particular Shakespearean operas. It focuses on staging of two operas based on Shakespeare’s plays composed by Giuseppe Verdi – Macbeth and Otello. The topic is treated with special reference to operatic scenography, especially regarding the issue of creating innovative audio-visual metaphors on stage. One of the essential questions may be summarized as follows: how are these (stage) metaphors rooted in Shakespeare’s plays as such? In the investigation of this topic, many specific productions of Shakespearean operas are included, both from the Czech Republic (and former Czechoslovakia, especially from the State Theatre in Brno) and from prominent world opera houses. The chapter’s central aim is to consider what operas based on Shakespeare’s plays bring to the theatrical stage, from the point of view of (for example) theatrical aesthetics and semantics, especially in the area of scenography – which is treated here not just as a visual parameter, but as an audio-visual artistic discipline.

Návaznosti

MUNI/A/1020/2019, interní kód MU
Název: Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích (Akronym: DIVKULT)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkum divadelní kultury v interdisciplinárních přesazích, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
MUNI/21/HAV/2019, interní kód MU
Název: Inscenace shakespearovských oper G. Verdiho v Brně (Akronym: SHA-VER)
Investor: Masarykova univerzita, Inscenace shakespearovských oper G. Verdiho v Brně