KVASNIČKA, Michal. Can we ignore spatial dependence when evaluating mergers? Empirical Economics. HEIDELBERG: Springer-Verlag GmbH Germany, 2022, roč. 62, č. 3, s. 1323-1344. ISSN 0377-7332. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1007/s00181-021-02055-x.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Can we ignore spatial dependence when evaluating mergers?
Autoři KVASNIČKA, Michal (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Empirical Economics, HEIDELBERG, Springer-Verlag GmbH Germany, 2022, 0377-7332.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50202 Applied Economics, Econometrics
Stát vydavatele Německo
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 3.200
Kód RIV RIV/00216224:14560/22:00129456
Organizační jednotka Ekonomicko-správní fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.1007/s00181-021-02055-x
UT WoS 000660787500001
Klíčová slova anglicky Gasoline market · Local competition · Merger simulation · Spatial model
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Pavlína Kurková, učo 368752. Změněno: 5. 3. 2023 13:19.
Anotace
This study explores whether antitrust authorities can use models that ignore spatial dependence in gasoline prices when assessing merger proposals. I estimate two nonspatial and one spatial model and compare merger simulation results based on these models. The identification strategy uses the abrupt change in ownership caused by takeovers of three chains, which generates virtually exogenous shocks in the local markets. The pure non-spatial fixed-effects panel model significantly underestimates the price changes and sometimes even mispredicts their direction. The fixed-effects panel model with added spatially weighted changes of the purchased stations’ price level performs better but can still understate the price changes. It also overstates the number of stations that notably change their prices. The SAR model should thus be preferred.
Návaznosti
TL02000122, projekt VaVNázev: Systém pro podporu rozhodování při posuzování fúzí na trzích s homogenním produktem a prostorovou diferenciací (Akronym: HOMOFUZE)
Investor: Technologická agentura ČR, Systém pro podporu rozhodování při posuzování fúzí na trzích s homogenním produktem a prostorovou diferenciací
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 03:55