J 2021

Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií

BARANOVÁ, Petra, Ivana MÁROVÁ a Petr KACHLÍK

Základní údaje

Originální název

Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií

Název česky

Dvojí výjimečnost z pohledu zahraničních studií

Název anglicky

Twice exceptionality – cognitive giftedness in combination with specific learning disabilities in international studies

Autoři

BARANOVÁ, Petra (703 Slovensko, domácí), Ivana MÁROVÁ (203 Česká republika, domácí) a Petr KACHLÍK (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Pedagogická orientace, Brno, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, 2021, 1211-4669

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50302 Education, special

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

dvojí výjimečnost; diagnostika dvojí výjimečnosti; kognitivní nadání; specifické poruchy učení

Klíčová slova anglicky

twice exceptionality; diagnostics of twice exceptionality; cognitive giftedness; specific learning disabilities

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 29. 8. 2024 10:53, Mgr. Daniela Marcollová

Anotace

V originále

Přehled se zabývá dvojí výjimečností - kombinací vysokého kognitivního nadání a specifických poruch učení. V rámci přehledové studie bylo analyzováno 10 výzkumných studií zabývajících se konceptem dvojí výjimečnosti z let 2010-2019. Diagnostický proces dvojí výjimečnosti se skládá z diagnostiky kognitivního nadání a diagnostiky specifických poruch učení. Kognitivní nadání se nejčastěji diagnostikuje pomocí testů inteligence a testů založených na učebních osnovách. Diagnostika specifických poruch učení je založena především na rozdílu mezi potenciálem a výkonem jedince v testech hodnotících percepční schopnosti, kognitivní schopnosti a studijní výsledky. Nejčastěji používaným výzkumným přístupem byla kvantitativní výzkumná strategie, zatímco ve většině případů byla k analýze použita již existující data. Rozsah výzkumného vzorku se výrazně liší. Nejmenší výzkumný vzorek tvořilo 14 respondentů a největší 4783 respondentů. Vybrané výzkumy se zaměřily na dvojí výjimečnost zejména u žáků v průběhu povinné školní docházky. Přestože žáci s dvojnásobnou výjimečností mají vysoké kognitivní nadání, pokud nejsou rozpoznáni, mohou být ohroženi školním neúspěchem, zvýšenou frustrací, problémy v chování, emočními problémy a narušením sociálních vztahů.

Anglicky

The review deals with twice exceptionality – a combination of high cognitive giftedness and specific learning disabilities. In the framework of the review study, 10 research studies dealing with the concept of twice exceptionality in the years 2010–2019 were analysed. The diagnostic process of twice exceptionality consists of the diagnostics of cognitive giftedness and the diagnostics of speciβic learning disabilities. Cognitive giftedness is most often diagnosed using intelligence tests and curriculum-based tests. The diagnostics of specific learning disabilities is based primarily on difference between one’s potential and performance in tests assessing perceptual abilities, cognitive abilities, and academic performance. The most frequently used research approach was a quantitative research strategy whereas in most cases already existing data were used for analysis. The range of research sample differs significantly. The smallest research sample consisted of 14 respondents and the largest consisted of 4783 respondents. Selected research focused on twice exceptionality especially in pupils during compulsory schooling. Even though pupils with twice exceptionality have a high cognitive giftedness, if they are not recognized they may be at risk of school failure, increased frustration, behavioural problems, emotional problems, and disruption of social relationships.