LINTNER, Tomáš. A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms. Issues in Educational Research. 2022, roč. 32, č. 1, s. 182-204. ISSN 1837-6290. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.17632/5vzy6rykm7.1.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název A social network perspective on formation of peer relationships in Czech lower-secondary classrooms
Autoři LINTNER, Tomáš (703 Slovensko, garant, domácí).
Vydání Issues in Educational Research, 2022, 1837-6290.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Austrálie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 1.400
Kód RIV RIV/00216224:14210/22:00129031
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.17632/5vzy6rykm7.1
UT WoS 000844510200011
Klíčová slova anglicky peer relationships; ERGM; SES
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267. Změněno: 5. 4. 2023 09:04.
Anotace
Peer relationships in lower-secondary classrooms play a crucial part in students' academic and personal lives. This study uses social network analysis to investigate aspects influencing formation of both likeability and antipathy ties between students in Czech lower-secondary schools, with a special focus on the role on socioeconomic status. Data and research design employing exponential random graph models (ERGMs) allow researchers to explore roles of SES, gender, and several other structural network variables simultaneously. Using cross-sectional data from 435 students in 21 classrooms, this study suggests that high-SES students tend to receive more likeability ties and less antipathy ties compared to others. The overall results do not suggest a tendency of students to give preference to same-SES peers, however, SES homophily was found significant in 2 of the 21 sample classrooms. Additionally, this study confirms the effects of gender homophily, mutuality, transitivity, and preferential attachment on formation of peer relationships. The effects of SES seem to be related to the effect of mutuality, with networks with high mutuality effect not influenced by the effects of SES.
Návaznosti
GA21-16021S, projekt VaVNázev: Kolektivita v dialogickém vyučování: Intervenční studie (Akronym: CoDiTe)
Investor: Grantová agentura ČR, Kolektivita v dialogickém vyučování: intervenční studie
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Lintner, T. 7. 3. 2022

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf?info
Vloženo
Po 7. 3. 2022 09:58, Tomáš Lintner, MA

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Tomáš Lintner, MA, učo 438898
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. et Mgr. Stanislav Hasil, učo 415267
  • osoba Tomáš Lintner, MA, učo 438898
Atributy
 

IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
961,5 KB
Hash md5
947a4e89a92840cdb3cc72bd00f3121d
Vloženo
Po 7. 3. 2022 09:58

IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms_Archive.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms_Archive.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms_Archive.pdf
Typ souboru
PDF/A (application/x-pdf)
Velikost
8,6 MB
Hash md5
1d1ad29af29e0abf52e5e2f4db361676
Vloženo
Po 7. 3. 2022 10:33

IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1839158/IIER_A_social_network_perspective_on_formation_of_peer_relationships_in_Czech_lower-secondary_classrooms.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
60,6 KB
Hash md5
e3a5e18b75bcbbf4702bd229abdfcbce
Vloženo
Po 7. 3. 2022 10:35
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 11. 6. 2024 21:04