2022
Geography Education in a Collaborative Virtual Environment : A Qualitative Study on Geography Teachers
JOCHECOVÁ, Kateřina, Michal ČERNÝ, Zdeněk STACHOŇ, Hana ŠVEDOVÁ, Natálie KÁČOVÁ et. al.Základní údaje
Originální název
Geography Education in a Collaborative Virtual Environment : A Qualitative Study on Geography Teachers
Autoři
JOCHECOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ČERNÝ (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí), Hana ŠVEDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Natálie KÁČOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí), Vojtěch BRŮŽA (203 Česká republika, domácí), Ondřej KVARDA (203 Česká republika, domácí), Pavel UGWITZ (203 Česká republika, domácí), Alžběta ŠAŠINKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Nicola Catherine FOŘTOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)
Vydání
International Journal of Geo-Information, 2022, 2220-9964
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50103 Cognitive sciences
Stát vydavatele
Švýcarsko
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Impakt faktor
Impact factor: 3.400
Kód RIV
RIV/00216224:14210/22:00129459
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
UT WoS
000775267400001
Klíčová slova česky
kolaborativní imerzivní virtuální prostředí; výškopis; vrstevnice; vedený a nevedený přístup; eDIVE; vzdělávání; výzkum skrze design; HMD; virtuální realita
Klíčová slova anglicky
collaborative immersive virtual environments; hypsography; contour lines; guided and unguided; eDIVE; education; research through design; head-mounted display; virtual reality
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2023 15:46, Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová
Anotace
V originále
The presented study aspires to utilize the gradually validated immense potential of collaborative immersive virtual environments (CIVEs) in higher education when designing and conducting geography lessons. These particular lessons focused on hypsography. A Research through Design approach and relevant qualitative methodology were used as we engaged two groups of domain experts (experienced geography teachers) to validate both the learning scenarios and the virtual environment we used. The lessons were administered via eDIVE—a novel platform for collaborative learning and teaching in virtual reality of our own design. The teachers underwent a hypsography virtual lesson and were randomly divided into two groups to be compared, which differed in the level of structure given to the lesson (one group received detailed instructions on what task they were to solve, while the other was given a free hand in exploring the environment and activities it afforded). The teachers’ experiences were then summarized in a post-lesson reflection and a subsequent focus group following the tasks. The participants’ expertise allowed insights to be gained into their first-hand experience as students, as well as their expert view of the lesson from an educational point of view. Virtual reality’s implementation into teaching practice was the key topic of the discussion.
Návaznosti
TL03000346, projekt VaV |
|