J 2022

Geography Education in a Collaborative Virtual Environment : A Qualitative Study on Geography Teachers

JOCHECOVÁ, Kateřina, Michal ČERNÝ, Zdeněk STACHOŇ, Hana ŠVEDOVÁ, Natálie KÁČOVÁ et. al.

Základní údaje

Originální název

Geography Education in a Collaborative Virtual Environment : A Qualitative Study on Geography Teachers

Autoři

JOCHECOVÁ, Kateřina (203 Česká republika, garant, domácí), Michal ČERNÝ (203 Česká republika, domácí), Zdeněk STACHOŇ (203 Česká republika, domácí), Hana ŠVEDOVÁ (203 Česká republika, domácí), Natálie KÁČOVÁ (203 Česká republika, domácí), Jiří CHMELÍK (203 Česká republika, domácí), Vojtěch BRŮŽA (203 Česká republika, domácí), Ondřej KVARDA (203 Česká republika, domácí), Pavel UGWITZ (203 Česká republika, domácí), Alžběta ŠAŠINKOVÁ (203 Česká republika, domácí), Nicola Catherine FOŘTOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Čeněk ŠAŠINKA (203 Česká republika, domácí)

Vydání

International Journal of Geo-Information, 2022, 2220-9964

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50103 Cognitive sciences

Stát vydavatele

Švýcarsko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Impakt faktor

Impact factor: 3.400

Kód RIV

RIV/00216224:14210/22:00129459

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

UT WoS

000775267400001

Klíčová slova česky

kolaborativní imerzivní virtuální prostředí; výškopis; vrstevnice; vedený a nevedený přístup; eDIVE; vzdělávání; výzkum skrze design; HMD; virtuální realita

Klíčová slova anglicky

collaborative immersive virtual environments; hypsography; contour lines; guided and unguided; eDIVE; education; research through design; head-mounted display; virtual reality

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 16. 2. 2023 15:46, Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová

Anotace

V originále

The presented study aspires to utilize the gradually validated immense potential of collaborative immersive virtual environments (CIVEs) in higher education when designing and conducting geography lessons. These particular lessons focused on hypsography. A Research through Design approach and relevant qualitative methodology were used as we engaged two groups of domain experts (experienced geography teachers) to validate both the learning scenarios and the virtual environment we used. The lessons were administered via eDIVE—a novel platform for collaborative learning and teaching in virtual reality of our own design. The teachers underwent a hypsography virtual lesson and were randomly divided into two groups to be compared, which differed in the level of structure given to the lesson (one group received detailed instructions on what task they were to solve, while the other was given a free hand in exploring the environment and activities it afforded). The teachers’ experiences were then summarized in a post-lesson reflection and a subsequent focus group following the tasks. The participants’ expertise allowed insights to be gained into their first-hand experience as students, as well as their expert view of the lesson from an educational point of view. Virtual reality’s implementation into teaching practice was the key topic of the discussion.

Návaznosti

TL03000346, projekt VaV
Název: Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě (Akronym: EduInCIVE)
Investor: Technologická agentura ČR, Vzdělávání v kolaborativní imerzivní virtuální realitě