ŠTĚPÁNEK, Kamil. The Revived Statehood (1918–21) in the Reflection of the Czech (Slovak) and Polish Post Stamps and the Didactic Applications. CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL. Brno: Masarykova univerzita, 2021, vol. 13, No 1, p. 44-54. ISSN 1803-6546. Available from: https://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2021-004.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name The Revived Statehood (1918–21) in the Reflection of the Czech (Slovak) and Polish Post Stamps and the Didactic Applications
Name in Czech Obrozená státnost (1918-21) v reflexi česko(slovenských) a polských poštovních známek a didaktické aplikacii
Authors ŠTĚPÁNEK, Kamil (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution).
Edition CZECH-POLISH HISTORICAL AND PEDAGOGICAL JOURNAL, Brno, Masarykova univerzita, 2021, 1803-6546.
Other information
Original language English
Type of outcome Article in a journal
Field of Study 60101 History
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
WWW URL
RIV identification code RIV/00216224:14410/21:00125505
Organization unit Faculty of Education
Doi http://dx.doi.org/10.5817/cphpj-2021-004
UT WoS 000808552600004
Keywords in English teaching history; didactics of history; post stamps; Media Education; restoration of statehood; territory; army; Czechoslovakia; Poland;
Tags International impact, Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Daniela Marcollová, učo 111148. Changed: 1/3/2023 12:06.
Abstract
The text analyses the historical, didactic and methodological aspects of the use of post stamps in the educational process. It focuses on the reflection of the renewed Czechoslovak and Polish statehood after the end of the First World War through the period and jubilee post stamps. Like posters, post stamps are a historical source reflecting mainly modern (national) history and, for example, the changes in the statehood. On the basis of an appropriate selection, the mechanisms of legitimization of the state power or propaganda can be concisely and effectively explained in history lessons. The described procedure creates an effective alternative educational medium that strengthens the interdisciplinary cooperation of school history - media education.
Abstract (in Czech)
Text analyzuje historické, didaktické a metodické aspekty uplatnění poštovních známek v edukačním procesu. Zaměřuje se na reflexi obnovené československé a polské státnosti po skončení 1. světové války prostřednictvím dobových a jubilejních poštovních známek. Poštovní známky jsou podobně jako plakáty historickým pramenem reflektujícím zejména moderní (národní) dějiny a například tedy i proměny státnosti. Na základě vhodného výběru lze jejich prostřednictvím v dějepisné výuce výstižně a účinně vysvětlovat zejména mechanismy legitimizace státní moci nebo propagandy. Popsaným postupem vzniká účinné alternativní edukativní médium posilující především mezipředmětovou kooperaci školní dějepis – mediální výchova.
PrintDisplayed: 27/5/2024 19:47