MARINIČ, Peter a Pavel PECINA. Age Structure of Teachers in Selected EU Countries. In L. Gómez Chova, A. López Martínez, I. Candel Torres. INTED2022 Proceedings. Valencia: IATED Academy, 2022, s. 8239-8244. ISBN 978-84-09-37758-9. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.21125/inted.2022.2090.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Age Structure of Teachers in Selected EU Countries
Autoři MARINIČ, Peter (703 Slovensko, garant, domácí) a Pavel PECINA (203 Česká republika, domácí).
Vydání Valencia, INTED2022 Proceedings, od s. 8239-8244, 6 s. 2022.
Nakladatel IATED Academy
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Stát vydavatele Španělsko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)
Kód RIV RIV/00216224:14410/22:00125537
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-84-09-37758-9
ISSN 2340-1079
Doi http://dx.doi.org/10.21125/inted.2022.2090
Klíčová slova anglicky teachers’ age structure; aiging of teachers; entrants to education study
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. Ing. Peter Marinič, Ph.D., učo 137627. Změněno: 30. 3. 2022 12:12.
Anotace
Population aging has been a problem for some time, especially in developed countries, including the EU. In connection with the aging of the population, the teaching staff is also aging at various levels of the education system. The aging of teachers can be a problem associated with the natural renewal of the teaching staff at various levels of the education system. Although with increasing age of teachers, a certain increase in pedagogical skills or authority with respect to students can be expected, there may also be deficits in, for example, the involvement of new technologies in the educational process, which also affects the quality of education. The article therefore focuses on the issue of the age structure of teachers in selected EU countries at various levels of the education system in the period from 2013 to 2019. It identifies countries where the problem of teacher aging is most pronounced. It compares these data with data on the number of students in education or teaching-oriented study programs, which are available through the Eurostat database. The performed analysis thus identifies the degree of intensity of the problem of aging of pedagogical staff in connection with the possibilities of renewal of the pedagogical staff by young teachers leaving teacher training with an effort to capture the outlook for the near future.
Návaznosti
MUNI/A/1472/2021, interní kód MUNázev: Přírodovědné, technické a odborné vzdělávání na základních a středních školách
Investor: Masarykova univerzita, Přírodovědné, technické a odborné vzdělávání na základních a středních školách
VytisknoutZobrazeno: 3. 9. 2024 22:06