k 2021

Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem

DOLEŽÍ, Linda

Základní údaje

Originální název

Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem

Název česky

Čeština jako cizí jazyk a komunikace s dětským pacientem

Název anglicky

Czech as a Foreign Language and Communication with a Child Patient

Autoři

Vydání

Výuka jazyků na lékařských fakultách II, Brno, 9.–10. 9. 2021, 2021

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50301 Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Organizační jednotka

Centrum jazykového vzdělávání

Klíčová slova česky

čeština jako cizí jazyk; komunikace; výukové materiály; čeština pro specifické účely

Klíčová slova anglicky

Czech as a foreign language; communication; learning materials; Czech for special purposes

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 13. 4. 2022 15:20, PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.

Anotace

V originále

Ve svém příspěvku se věnuji češtině jako cizímu jazyku v kontextu komunikace s dětským pacientem. Analyzuji způsob, jakým se toto téma zpracovávají učebnice češtiny pro cizince a zaměřuji se jazykové jevy jazykové, jež by mohly být pro komunikaci s dětským pacientem relevantní, a to z hlediska jazykové produkce lékaře. Charakterizuji podobu jazyka u dětí v předškolním věku a poukazuji na možné výhody či nevýhody z hlediska recepce lékaře-cizince. Cílem mého příspěvku je tedy popsat možné rysy jazykových projevů typického dětského pacienta v konkrétní věkové skupině, co se jeho jazykových kompetencí týče, a co z toho vyplývá pro studenty, vyučující a tvůrce výukových materiálů.

Anglicky

In my presentation I focus on Czech as a foreign language in the context of communication with children patients. I analyse the way how textbooks are approaching this topic and I focus on relevant linguistic phenomena as to the language production of the doctor. I introduce basic characteristics of pre-school children language and describe its possible advantages or disadvantages as to doctors´ perception. The aim of my presentation is to depict possible linguistic features and linguistic competences of a typical child patient in a particular age group and see its implications for students, teachers as well as study materials´ authors.