CHLOUPEK, Tomáš, Vilma POLMANOVÁ a Pavel OSTRÝ. Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol. Online. In Ondřej Musil a Petr Hala. Musica viva in schola XXVII. Brno: Masarykova univerzita, 2021, s. 67-87. ISBN 978-80-280-0028-8. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0028-2021-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Lidová píseň v současné školní praxi: dílčí výsledky výzkumu o využití lidové písně a folkloru pohledem učitelů hudební výchovy základních a středních škol
Název anglicky Folk song in contemporary school practice: partial results of research about the use of folk song and folklore from the perspective of primary and secondary school music teachers
Autoři CHLOUPEK, Tomáš (203 Česká republika, domácí), Vilma POLMANOVÁ (203 Česká republika, domácí) a Pavel OSTRÝ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno, Musica viva in schola XXVII, od s. 67-87, 21 s. 2021.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60404 Folklore studies
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/21:00124424
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-280-0028-8
Doi http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P280-0028-2021-6
Klíčová slova česky lidová hudba; lidová píseň; folklor; výzkum; hudební výchova
Klíčová slova anglicky folk music; folk song; folklore; research; music education
Štítky rivok
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 30. 3. 2022 13:34.
Anotace
Lidová hudba je nesporně významným kulturním bohatstvím, které v sobě skrývá velký didaktický potenciál. Obsahem příspěvku jsou průběžné výsledky výzkumného šetření zaměřujícího se na práci učitelů s lidovou písní ve výuce hudební výchovy na základních a vybraných středních školách. Představeny jsou zde hlavní způsoby využití tohoto tématu v kontextu čtyř základních výukových oblastí (stanovených v RVP) a v dalších hudebních či mezipředmětových tématech a aktivitách. Bližšího zkoumání se poté dostává specifické skupině respondentů, kteří se v dotazníku hlásili k provozování folklorních aktivit. Vyhodnoceny jsou jejich odpovědi týkající se preference, a především využívání lidové hudby v hodinách hudební výchovy. Vše je souběžně porovnáno s odpověďmi zbývajících respondentů, kteří se k angažovanosti ve folkloru nehlásili.
Anotace anglicky
Folk music is undoubtedly an essential cultural asset with great didactic potential. The content of the paper arethe ongoing results of aresearch survey focusing on the teachers’ usageoffolk songs in music education at primary and selected secondary schools. The main ways of using this topic in the context of four fundamentalteaching areas (set out in the FEP) and in other musical or interdisciplinary topics and activities are presented here. Aspecific group of respondents who reportedto folklore activities in the questionnaire is then examined. Their answers regarding preference and especially the use of folk music in music lessons are evaluated. Everything is simultaneously compared with the answers of the remaining respondents who did not report tofolklore.
Návaznosti
MUNI/A/1521/2020, interní kód MUNázev: Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v České republice k lidové hudbě II.
Investor: Masarykova univerzita, Postoje učitelů hudební výchovy na ZŠ a SŠ v České republice k lidové hudbě II.
VytisknoutZobrazeno: 25. 7. 2024 15:21