FASORA, Lukáš, Anna PEČINKOVÁ and Zdeňka STOKLÁSKOVÁ. Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939 (Academic ivory tower: state funding and university autonomy 1849-1939). první. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2022, 320 pp. mimo edice. ISBN 978-80-7325-540-4.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
Name in Czech Akademická věž ze slonoviny. Státní financování a autonomie vysokých škol 1849–1939
Name (in English) Academic ivory tower: state funding and university autonomy 1849-1939
Authors FASORA, Lukáš (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Anna PEČINKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Zdeňka STOKLÁSKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution).
Edition první. Brno, 320 pp. mimo edice, 2022.
Publisher Centrum pro studium demokracie a kultury
Other information
Original language Czech
Type of outcome Book on a specialized topic
Field of Study 60100 6.1 History and Archaeology
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Publication form printed version "print"
RIV identification code RIV/00216224:14210/22:00119734
Organization unit Faculty of Arts
ISBN 978-80-7325-540-4
Keywords (in Czech) akademická autonomie; státní financování; 1849–1939
Keywords in English academic autonomy; state funding; 1849-1939
Tags Reviewed
Changed by Changed by: prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D., učo 6736. Changed: 8/4/2022 11:53.
Abstract
Kniha si klade otázku po vzájemném vztahu akademických samosprávných privilegií a společenské zodpovědnosti vysokých škol. Přináší tím historické argumenty a zkušenosti do aktuálně probíhající debaty o stavu a perspektivách vysokého školství. Autoři zkoumají cestu, kterou prošlo tuzemské vysoké školství od modernizace univerzit v habsburské říši (1849) až po uzavření českých vysokých škol nacisty (1939). Tedy epochu, v níž vysoké školy dosáhly výjimečného postavení ve společnosti, garancí státního financování a velkoryse koncipované samosprávy, vše ovšem s očekáváním, že splní roli vizitky národní vyspělosti a expertního střediska inovací.
Abstract (in English)
The book asks the question of the interrelationship between academic self-governing privileges and the social responsibility of universities. In doing so, it brings historical arguments and experience to the current debate about the state and prospects of higher education. The authors examine the journey that domestic higher education has taken from the modernization of universities in the Habsburg Empire (1849) to the closure of Czech universities by the Nazis (1939). An era in which universities achieved an exceptional position in society, with the guarantee of state funding and generous self-government, all with the expectation that they would fulfil the role of a showcase of national maturity and an expert centre of innovation.
Links
GA19-01035S, research and development projectName: Státní financování a autonomní správa vysokých škol 1849–1939 (Acronym: Státní financování a autonomní správa vysokých ško)
Investor: Czech Science Foundation
PrintDisplayed: 25/5/2024 02:57